Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Enzo Lapietra (Italië)

"Tomaten uit hightech kassen hebben geen last van lagere marktprijzen"

Na een seizoen met ups en downs zijn de telersprijzen voor tomaten in de Zuid-Italiaanse regio Apulië omhoog geschoten. "Voor de kleine tomaten van verschillende kleuren hebben we het over prijzen van meer dan € 3 per kilo", zegt Enzo Lapietra van het gelijknamige bedrijf. Het tomatenseizoen in Apulië loopt van maart tot ongeveer oktober.

Enzo Lapietra

"Voor het standaardproduct was het aanbod gedurende het hele seizoen constant, terwijl de vraag zeer teleurstellend was", vertelt Lapietra. "Soms waren de prijzen zo laag dat de telers werden ontmoedigd."

"Maar vanaf midden september keerde de situatie. De vraag nam fors toe en onder meer gele cherrypruimtomaten haalden zeer hoge noteringen", aldus Lapietra.

Het voordeel van niet-verplichte certificering
"Maar die dynamiek heeft ons nauwelijks geraakt", vervolgt de ondernemer. "We hebben immers programma's lopen met supermarktketens, die zeker willen zijn van een product dat aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoet. Want dergelijke producten kunnen ze ook in de schappen tegen een hogere prijs leggen. Onze vaste klanten waarderen ook onze duurzaamheidsfilosofie, waarbij we streven naar waterbeperking, een korte keten en voedselveiligheid. Daarvan getuigen verplichte en niet-verplichte certificeringen die aantonen dat we zero residu en nikkelvrij telen. Vijf procent van onze oogst is bestemd voor de horeca, die de afwezigheid van residuen zeer waardeert."

"Maar zeggen dat we geen problemen hebben gehad, zou niet stroken met de waarheid", geeft de expert toe. "Met de hitte van afgelopen juli en augustus hebben ook wij een opbrengstdaling gezien, doordat de vruchtgroenten niet rijpten. In een technologische kas als de onze is een verlies van ongeveer 30 procent nog steeds aanzienlijk. Maar technologie is de weg vooruit, daarom hebben we besloten om nog eens vier hectare toe te voegen aan onze reeds vijftien hectare hightech kassen. Hoe dan ook, de vraag naar een kwaliteitsproduct als het onze is altijd hoog en daarom is de balans voor ons steeds positief."

Er valt nog veel te leren
In de nabije toekomst zal het areaal verder worden uitgebreid om handelspartners te verzekeren van grotere hoeveelheden van een product met duidelijk hogere kwaliteitsnormen. Lapietra, die in zijn kassen nooit iets aan het toeval overlaat, geeft niet de indruk een ondernemer te zijn die bij wijze van spreken denkt 'gearriveerd' te zijn. Hij straalt bovendien bescheidenheid, bijna wijsheid uit: "We doen dit werk al sinds 1990 en hebben veel innovatie gebracht in een sector die nogal ongeorganiseerd was. Vandaag, na bijna 35 jaar, zijn we volwassen genoeg om te beseffen dat we nog veel moeten leren", besluit de ondernemer.

Voor meer informatie:
Enzo Lapietra
Azienda Agricola Lapietra
C.da Stomazzelli 82/C
70043 Monopoli (BA) – Italië
Tel: +39 368 569363
[email protected]
https://fratellilapietra.it/

Publicatiedatum: