De A15 mag worden doorgetrokken vanaf knooppunt Ressen naar de A12 Duiven en Zevenaar. Ook mogen delen van de A15 en A12 worden verbreed. Dat heeft de Raad van State besloten. TLN is blij met deze uitspraak omdat het uitvoeren van het infrastructuurproject ViA15 voor een veel betere doorstroming van het verkeer tussen Arnhem en Nijmegen zorgt. "Dit is geweldig nieuws voor de regio Arnhem-Nijmegen en de transportsector", stelt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN.
"Door het uitvoeren van ViA15 vermindert niet alleen de fileproblematiek in Gelderland", vervolgt de bestuursvoorzitter. "Ook geeft dit een positieve impuls aan het internationale goederentransport."
De zaak rond het verlengen van de A15 en het verbreden van stukken van de A15 en de A12 (bij Zevenaar) kent een lange voorgeschiedenis. Tegen het zogenaamde tracébesluit dat in 2017 werd genomen, dienden 44 verschillende partijen beroep in bij de afdeling bestuursrechtspraak.
Deze partijen waren omwonenden, bedrijven en organisaties. Hun bezwaren gingen voornamelijk over de angst voor de toename van stikstofuitstoot door uitvoer van het VIA15-project.
Nieuwe berekeningen
De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, het hoogste bestuursrechtsorgaan van Nederland, besloot in januari 2021 dat de provincie Gelderland nieuwe berekeningen moest laten maken over de stikstofuitstoot.
Er werden nieuwe stikstofberekeningen gemaakt waarbij de stikstofuitstoot van verkeer werd berekend tot op 25 kilometer van de weg, in plaats van 5 kilometer, zoals voor eerdere berekeningen was gebruikt. De Afdeling Bestuursrechtspraak oordeelde vervolgens dat deze nieuwe berekeningen en de verwachte stikstofuitstoot aanvaardbaar waren.
De Raad van State boog zich vervolgens in maart 2024 over het laatste overgebleven de laatste vijf overgebleven bezwaren die ook over angst voor te veel stikstofuitstoot gingen. Ook deze verdwenen van tafel. Maar de RVS gaf het ministerie I&W opdracht om duidelijker te onderbouwen of de extra stikstofuitstoot die de weg genereert, kan worden gecompenseerd door bedrijfsactiviteiten van zes boerderijen te verminderen.
Onderhandelingen
De RVS gaat nu met deze onderbouwing akkoord. Hoewel de uitspraak van de Raad van State definitief is, betekent nog niet dat meteen met de aanleg van het extra stuk A15 en verbreding van de snelweg A12 kan worden begonnen.
Rijkswaterstaat moet eerst een nieuwe projectorganisatie optuigen. Daarnaast vereist de situatie nieuwe onderhandelingen met het consortium van bouwers dat verantwoordelijk is voor de aanleg van de weg. De afgelopen jaren zijn de kosten van bouwmaterialen en personeel fors gestegen,
Ondanks deze vertraging is TLN optimistisch over de voortgang van het project. Het is essentieel dat Rijkswaterstaat snel de benodigde stappen zet, zodat de bouw zo spoedig mogelijk van start kan gaan, stel bestuursvoorzitter Post. "Wij kijken uit naar de verdere ontwikkelingen en blijven betrokken bij dit belangrijke project."
Bron: TLN