Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025

De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6% en plus 5,1%. Dat blijkt uit het rapport "Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025" van onderzoeksbureau Panteia.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0% en plus 5,2%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7% tot 5,0%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 t.o.v. 2023 is plus 5,47%. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52%. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4% per 1 januari 2024, 2% per 1 juli 2024 en 4% per 1 januari 2025.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2024 t.o.v. 2023 met gemiddeld met 0,8% gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1% en plus 5,2%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2% toe en de verzekeringskosten met 5,6%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8% toe. Voor bestelauto's rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.

Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling, bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten
In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.

Nieuw in de rapportage
Nieuw in het huidige rapport is de uitbreiding van de kostenontwikkeling voor zowel begeleid als onbegeleid vervoer op Engeland.

Bron: Panteia

Publicatiedatum: