Tholen - "Hoewel bramen nog steeds de kleinste bessencategorie vormen, maken ze een snelle groei door op de markten in de meeste Europese landen. Jarenlang was de kwaliteit van bramen niet consistent en hadden ze een slechte reputatie wat betreft hun smaakprofiel. In zekere zin werden bramen beschouwd als de underdog van de bessencategorie," zegt Driscoll's, dat wereldwijd actief in de teelt en vermarkting van zachtfruit, waaronder bramen.
Een realiteit die voor Driscoll's moeilijk te accepteren was en reden om een ontwikkelprogramma op te zetten. "Met dat programma zijn we op zoek gegaan naar smaakvolle bramen. Het heeft jaren van testen en proberen gekost voordat we uiteindelijk met de ontwikkeling van de VictoriaTM variƫteit voor de Europese markt een doorbraak bereikten."
Met nieuwe, zoetere, bramenrassen, verwacht Driscoll's een positieve ontwikkeling van de bramencategorie.
Nieuwe generatie zoete bramen
Drisscol's geeft aan dat ook klanten en consumenten geleidelijk aan enthousiast werden over deze nieuwe generatie zoete bramen. "Ze zijn niet alleen geschikt om te gebruiken als garnering, maar ook perfect als snack en gewaardeerd om hun zoetheid." En ook in de Verenigde Staten maakten zoete bramen het verschil, laat Drisscoll's weten. "Het Sweetest Batch Blackberry-concept in de Verenigde Staten, een programma van uitzonderlijk zoete bramen vermarkt onder het Sweetest Batch label, werd goed ontvangen door de markt."
Door deze ontwikkelingen heeft Driscoll's een positieve kijk op de verdere ontwikkelingen van de bramencategorie. "We geloven dat dit nog maar het begin is. Ons R&D-programma blijft verbeterde en zoetere bramen leveren die de lat steeds hoger leggen qua smaakbeleving. Rassen zoals Driscoll's Victoria en onze veelbelovende nieuwe variƫteit, Driscoll's ClaraTM, zijn dan ook baanbrekend voor de categorie. Ze hebben zelfs internationale smaakprijzen gewonnen, wat getuigt van hun sterke smaakprofiel."
Driscoll's voorziet dat de nieuwe generatie zoete bramen voor een doorbraak in de bramenconsumptie gaat zorgen.
Groei in frambozen als indicatie
Qua ontwikkeling van de markt voor bramen, maakt Driscoll's de vergelijking met frambozen. "Als we kijken naar het potentieel, geloven we dat we nog lang niet het volledige potentieel hebben bereikt. Kijk maar naar de groei van de frambozencategorie in de afgelopen jaren, dat is een goede indicatie van het groeipotentieel dat voor ons ligt. Zeker nu we de beschikbaarheid van deze heerlijke bramen het hele jaar door uitbreiden."
Om ook de consument te overtuigen van de nieuwe generatie zoete bramen, ziet Driscoll's ook een rol voor de retail weggelegd. "De grootste opportuniteit is om meer consumenten deze zoetere bramen te laten proeven, want proeven is geloven. De dagen van zure bramen zijn geteld."
Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Driscoll's
Tel: +31 (0)85 0217 000
[email protected]
www.driscolls.eu