Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studie van Universiteit Gent en Carrefour België

Vegetarische recepten slim positioneren naast plantaardige eiwitproducten

BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent voerde in samenwerking met Carrefour België een studie uit om te onderzoeken of het plaatsen van plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits zou kunnen leiden tot een toename in de verkoop van zowel maaltijdkits als plantaardige eiwitproducten. Om consumenten te inspireren, werden ook vegetarische recepten met aantrekkelijke namen bij de plantaardige eiwitproducten gelegd. De resultaten zijn positief: de studie toonde een stijging van de gecombineerde verkoop van maaltijdkits met plantaardige eiwitproducten tijdens de interventieperiode.

Deze studie, uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2023, maakt deel uit van de voortdurende inspanningen van Carrefour om voedseltransitie voor iedereen mogelijk te maken. Zo moedigt de retailer haar klanten aan om meer plantaardig te eten. In 2024 werd het assortiment van de slagerij uitgebreid met 30 nieuwe plantaardige referenties waaronder 18 huismerkproducten. Bij de selectie en ontwikkeling van deze producten legt Carrefour de nadruk op smaak, gezondheid en prijs-kwaliteitverhouding, met een strikte kwaliteitsnorm en wekelijkse prestatiecontrole.

Een studie uitgevoerd door UGent in samenwerking met 10 Carrefour-winkels
Klanten aanmoedigen om minder vlees te eten en meer groenten sluit aan bij de doelstellingen van Carrefour. Consumenten zien plantaardige alternatieven echter vaak als duurder, minder smakelijk en moeilijker om klaar te maken. Zij die regelmatig vlees eten, zijn vaak minder bereid hun gewoonten te veranderen. Flexitariërs, die twee tot drie keer per week geen vlees eten, vormen echter een interessante doelgroep voor deze verandering.

Carrefour en UGent wilden deze consumenten inspireren door smakelijke, eenvoudig te bereiden en gemakkelijk vindbare vegetarische maaltijden te promoten in de winkels. Enkele voorgestelde gerechten zijn groentelasagne en vegetarische burrito's, met zowel klassieke gehaktopties als plantaardige alternatieven. Visueel aantrekkelijke producten, zoals lasagne en vegetarische curry's, behaalden het meeste succes.

Om de ervaring te vereenvoudigen, werden op de eiwitbron na alle nodige ingrediënten samengevoegd in maaltijdkits en werden de vegetarische eiwitproducten net naast deze maaltijdkits geplaatst om hun zichtbaarheid te verhogen. Bedoeling was dat zelfs klanten die niet specifiek op zoek waren naar vegetarische producten, deze zouden opmerken en in hun winkelmandje zeggen. Deze 'nudging'-interventie werd ondersteund door een vegetarisch receptenboekje met informatie over het verminderen van de ecologische voetafdruk door minder vlees te consumeren.

Positieve resultaten
De resultaten van de interventie waren positief: niet alleen de verkoop van maaltijdkits op zich steeg aanzienlijk, ook de verkoop van de plantaardige eiwitproducten in combinatie met een maaltijdkit steeg, en dit vooral in Vlaanderen en in de Carrefour Hypermarkten. De omvang van de winkels en vooral de grotere zichtbaarheid van de vegetarische producten en/of maaltijdkits lijkt een belangrijke factor te zijn geweest voor dit resultaat. Carrefour is daarom van plan deze strategie verder te versterken, onder andere door de recepten direct in de maaltijdkits op te nemen in plaats van via aparte flyers.

Daarnaast merkten onderzoekers op dat de verkoop van maaltijdkits een maand na de interventie nog steeds goed bleef. Dit wijst op een duurzame acceptatie van maaltijdkits door klanten en toont aan dat consumenten nieuwe eetgewoonten kunnen ontwikkelen.

Integratie van veggie-producten in traditionele afdelingen
Sinds 2023 zijn de veggie-producten geïntegreerd in de verschillende afdelingen en duidelijk gemarkeerd om ze beter zichtbaar te maken. Zo kunnen flexitarische klanten gemakkelijk alle beschikbare alternatieven ontdekken tijdens hun winkelbezoek. De vegetarische producten van het merk Carrefour en van nationale merken zijn beschikbaar in de hele winkel: in de slagerij, vleeswaren, kaas, kant-en-klaarmaaltijden, smeersels en sauzen.

Een volledig assortiment: Carrefour Sensation Végétal
Met het assortiment Carrefour Sensation Végétal biedt Carrefour keuze, smaak en kwaliteit tegen een betaalbare prijs met een compleet assortiment. Het bestaat uit vleesvervangers die het V-label-certificaat dragen, een smakelijk en 100% vegetarisch alternatief voor producten op basis van vlees of vis, ideaal voor dagelijkse maaltijden.

Vier folders per jaar gewijd aan veggie
Carrefour organiseert ook veggie-proeverijen en publiceert vier keer per jaar folders specifiek voor vegetarische producten. Tijdens deze evenementen worden leveranciers uitgenodigd om proeverijen te verzorgen in de winkels, waardoor klanten, die vaak weinig bekend zijn met deze alternatieven, de kans krijgen om te ontdekken hoe lekker deze producten kunnen zijn.

Bron: Carrefour

Publicatiedatum: