Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Succesvolle pilot met verplaatsbare walstroom voor zeeschepen

Op de Steinweg Beatrix Terminal heeft de afgelopen maanden een pilot met verplaatsbare batterij-containers met walstroom plaatsgevonden. Schepen van rederij CargoW zijn succesvol aangesloten.

De pilot is het vervolg op het experiment dat eind 2019 en begin 2020 is uitgevoerd op de Parkkade. Ditmaal zijn de schepen van rederij CargoW aangesloten. Deze schepen hebben een grotere stroomvraag dan tijdens de eerste proef.

Daarnaast vond de pilot plaats op een operationele terminal, in plaats van een openbare wachtlocatie. De batterij-containers zijn van Zero Emission Services, bekend van de batterij-elektrisch varende binnenvaartschepen. Voor Zero Emission Services betekent deze pilot met walstroom mogelijk een nieuw verdienmodel.

Marktpartijen hebben in de twee pilots hun technologie getest en gedemonstreerd. Met name de integratie van de verschillende technische componenten op de wal en op het schip, maar ook het optimaliseren van de logistiek die achter het mobiele concept zit, zijn uiterst belangrijk gebleken.

De toepassing van walstroom geleverd uit verplaatsbare batterijen is technisch mogelijk en zou als technisch alternatief voor een reguliere walstroomaansluiting kunnen dienen. De kosten van een dergelijk project ligger echter hoger dan bij een reguliere walstroomaansluiting. Daarom naar verwachting alleen worden toegepast op locaties waar geen elektriciteit uit het net beschikbaar is.

De pilot is deels gefinancierd met subsidie van het Rijk, afkomstig uit de Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit. Doel hiervan is de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden te verbeteren.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de pilot gecoördineerd en verkent nu samen met de Gemeente Rotterdam de mogelijkheden voor bredere toepassing van verplaatsbare walstroom concepten. Daar wordt vooral gekeken naar locaties waar flexibele concepten beter werken dan vaste aansluitingen, of waardoor netcongestie op het stroomnet een vaste aansluiting voorlopig niet beschikbaar is.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: