Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Horti Experience Center

Onderwijs en bedrijfsleven verbonden

Studenten van bijvoorbeeld mbo en hbo komen al met regelmaat in aanraking met de praktijk, bijvoorbeeld tijdens stages of opdrachten. Maar zou het niet mooi zijn als de bedrijven zelf een plek krijgen in het onderwijs? Dat is het idee achter Horti Experience Center in het Oostland, waarvan onlangs de tweede fase inging.

Een plantenkweker in het Oostland wil de opkweekfase van het plantmateriaal beter kunnen voorspellen. Een mooie kans om samen te werken met het MBO- en HBO-onderwijs, vond het bedrijf. In een proefkas zijn vervolgens verschillende opstellingen ingericht. De MBO-studenten van Lentiz houden zich vooral bezig met de teelt; HBO-studenten van Inholland doen de metingen en de data-analyses.

Een mooi voorbeeld van hoe praktijk en onderwijs kunnen samenwerken, vertellen Frank van der Helm en Jaco Speksnijder. Van der Helm is docent en lector bij Hogeschool Inholland, Speksnijder is directeur van Lentiz / MBO Oostland in Bleiswijk. "Met de HEC-aanpak kunnen we bedrijven helpen met vraagstukken op het gebied van digitalisering en energieneutraal."

Onderwijs en bedrijven samenbrengen
Enkele jaren geleden was er al een project met de naam Horti Experience Center: studenten konden op het terrein van Delphy praktijkonderzoek doen. Door de Katapult-bijdrage uit het Groeifonds kon dat project nieuw leven worden ingeblazen: Horti Experience Center 2.0. Van der Helm: "Dankzij die regeling is er meer ruimte en meer tijd om bedrijven en studenten samen te brengen."

Dat samenbrengen gebeurt aan de hand van concrete opdrachten voor studenten van het MBO en/of het HBO. Door die opdrachten bij bedrijven als Vreugdenhil en Hoogeveen leren studenten nóg meer van de praktijk én leren bedrijven meer over de mogelijkheden binnen het onderwijs. Het mes snijdt dus aan twee kanten, vertelt Speksnijder. "Bedrijven in de tuinbouw hebben een enorme behoefte aan nieuw, goed opgeleid talent. Dat bereiken we alleen als we onderwijs en bedrijven samenbrengen."

Vragen van bedrijven
Het klinkt allemaal eenvoudig. Maar hoe krijgt het onderwijs opdrachten vanuit het bedrijfsleven? Van der Helm is al jaren actief met dat vraagstuk en heeft een groot netwerk. "Het begint met de vraag van een bedrijf. Bijvoorbeeld: hoe kan ik een deel van mijn processen digitaliseren, of hoe kan ik energieneutraler werken?"

De volgende stap is de uitvoering. Speksnijder: "Dat is maatwerk. De ene keer gaat het om een onderzoek op de bedrijfslocatie, de andere keer is het beter om het vraagstuk op te lossen in de kas van Lentiz of op locatie bij een van de partners van HEC, zoals Vertify WUR of Delphy."

Leren samenwerken
Er zijn inmiddels al veel mooie HEC-projecten in het Oostland gestart. Zo telen studenten van Lentiz / MBO Oostland katoen in de kassen van de WUR. Doel van dat project is een echt Nederlandse spijkerbroek te maken. Speksnijder: "Onze studenten verzorgen en oogsten het gewas. 'As we speak' zijn er een paar van onze studenten katoen aan het plukken!"

Bij veel projecten werken studenten van verschillende opleidingen of onderwijsinstellingen samen. Ze leren dan niet alleen van de praktijk, maar ook van elkaar. En ze leren hoe ze samenwerken nu eigenlijk werkt. Want wie heeft welke rol?

Van der Helm: "Met een samenwerking als Horti Experience Center kunnen we met kleinere groepen betere opdrachten uitvoeren voor bedrijven. Ik hoop dat die ondernemers daardoor zien wat voor gave dingen het onderwijs doet en dat ze de stap zetten om hun eigen jonge medewerkers – zoals vakantiekrachten – te wijzen op de mogelijkheden van groen onderwijs."

Bron: Greenport West-Holland

Publicatiedatum: