Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Banning, ABN AMRO:

"Vervoer gaat om meer dan prijs"

Ieder zichzelf respecterend logistiek bedrijf wil een waardevolle prestatie bieden tegen een marktconforme prijs. Het beeld van de laatste tijd laat zien dat harde prijsonderhandelingen zijn teruggekeerd. Met grote gevolgen. zo schrijft Bart Banning in onderstaande blog bij ABN AMRO

"Te lage prijzen gaan immers ten koste van de marge die nodig is om investeringen te doen op transitiethema's als energie (CO2-reductie) en digitalisering. Transporteurs hebben marge nodig om te kunnen blijven investeren. Dus opdrachtgevers, gun uw transporteur de nodige ruimte om de logistiek goed voor u te kunnen uitvoeren. Jullie hebben elkaar hard nodig.

Uitholling van de marges

Uit recente onderzoeken blijkt dat er opnieuw op het scherpst van de snede wordt onderhandeld over de prijs. De uitkomst van de NT-enquête kent een zorgwekkende uitslag: 81 procent van de deelnemende transporteurs laat weten slechts een deel van de kostenstijgingen te kunnen doorberekenen aan zijn opdrachtgevers. Dat betekent dus een uitholling van de marge. Een vergelijkbaar beeld wordt bevestigd door zowel het Duitse vakblad DVZ als het onderzoeksbureau Transport Intelligence.

Dat na een periode van ongekende prijsstijgingen, veelal gedreven door inflatie, opnieuw serieus wordt onderhandeld is niet geheel onverwacht. Maar als margeverlies leidt tot negatieve resultaten is dat zorgelijk. Het is niet goed voor de continuïteit van een onderneming, en beperkt de financiële ruimte om te kunnen investeren in vernieuwing. De neerwaartse spiraal lijkt te zijn ingezet met de sterke focus op kosten. Het zet de onderhandelingen onder druk en drijft opdrachtgevers en transporteurs uit elkaar.

Samen verantwoordelijkheid nemen

Dit kunnen we ons niet veroorloven. De genoemde transitievraagstukken van dit moment kunnen niet individueel door de transportbedrijven worden aangepakt. Ook opdrachtgevers zijn genoodzaakt hun transport efficiënt uit te laten voeren en CO2-emissies te reduceren om de door Europese wet- en regelgeving gestelde ESG-doelen te kunnen halen. De benodigde logistieke kennis en capaciteit halen ze bij hun vertrouwde transporteurs. En transporteurs willen maar al te graag de verantwoordelijkheid nemen om die transitievraagstukken bij te benen, evenals dat zij een hoge service willen blijven bieden en altijd een stap extra kunnen blijven zetten bij onverwachte gebeurtenissen. Maar zorg dan ook dat zij die rol kunnen pakken door ze een faire prijs te betalen.

Voordeel uit samenwerking

Daarom ben ik groot fan van de volgende uitspraak: cooperative advantage in stead of competitive advantage. Letterlijk gesteld, voordeel uit samenwerking in plaats van voordeel uit concurrentie. In deze uitspraak zit gedeelde verantwoordelijkheid, afhankelijkheid naar elkaar en is gericht op de toekomst. Die mentaliteit is nodig, zowel om te kunnen blijven beantwoorden aan maatschappelijke vraagstukken als om de dienstverlening op een hoog peil te houden. Spannend, maar samen kunt u het aan."

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: