Tholen - Drie jaar na de overname van Milestone Fresh heeft Shypple besloten de naam van de perishables activiteiten per 1 oktober te veranderen in Shypple Fresh. "Het besluit om de eerste jaren de naam van Milestone Fresh aan te houden, hadden we bij de overname al genomen, vanwege de reputatie die het bedrijf had in de AGF-sector. Nu veel Milestone-klanten de waarde hebben ervaren van ons Shypple-platform, vonden we de tijd rijp om ook de naam te veranderen", vertelt CEO Jarell Habets.
Jarell startte eind 2016 met het digitale expediteursplatform Shypple en richtte zich de eerste jaren vooral op de importstroom van consumentengoederen vanuit Azië. "In eerste instantie dachten we dat in deze markt van droge lading onze meeste business te doen was, maar we kwamen er achter dat de noodzaak voor digitalisering in de AGF-sector veel hoger lag"
"Met de overname van Milestone Fresh in 2021 hebben we specifieke AGF-expertise in huis gehaald en zijn de volumes die via ons platform lopen enorm gegroeid. Droge lading is minder tijdsgevoelig, de doorloopsnelheid is een stuk minder hoog en zijn de marges hoger, maar in de AGF-logistiek heeft een foutje in de logistieke keten veel meer impact op het resultaat. Tot mijn verrassing was de AGF-sector dan ook veel meer met innovatie en digitalisering bezig dan de zogeheten hippe bedrijven buiten de verssector, die veel meer voorraadgedreven werken."
Het team van Shypple en Milestone tijdens de overname in 2021. Van links naar rechts: Omar Moghrani, Jarell Habets, Co van Es en Juri Falandt.
"In de markt voor versproducten, zoals voedsel en planten, is vrachtvervoer nog altijd sterk afhankelijk van Excel-spreadsheets, e-mails, telefoontjes en andere foutgevoelige middelen om de supply chain te beheren. Als digitale expediteur in de markt voor lucht- en zeevracht geven we de mensen controle over hun zending. Omdat de vracht zo snel waarde kan verliezen, is elk stukje informatie van grote waarde. Die bepaalt namelijk hoe je de rest van de keten informeert", vervolgt Jarell. "De combinatie van alle datapunten die wij onze klanten bieden is uniek in de markt. Op basis van de inkooporders die bij de verschillende farms zijn uitgezet, weten we wat er in welke week wordt geoogst en verladen. Door alle data te koppelen beschikt de importeur altijd over de meest accurate informatie. Voorheen moesten importeurs de site van de plaatselijke haven refreshen om de status van hun container te zien. Dankzij ons platform zijn importeurs 'in control' vanaf de oogst tot de handel voor hun deur staat. Uiteindelijk draait het om controle en efficiency."
Op het Shypple platform is elk stapje in de keten zichtbaar.
Van real time data tot artificial intelligence
"We tonen nu al nauwkeurige data over aankomsten, douane-inspecties en leveringen. Elk stapje van de keten is inzichtelijk op het platform. Een volgende stap zou zijn om de kwaliteit van de producten te voorspellen, gedurende de transit. Als deze informatie over onder meer luchtstromen en temperatuur tijdens de vracht steeds meer inzichtelijk worden kan door middel van Artificial intelligence (AI) steeds beter voorspeld worden hoe de producten uit de container komen. Met de strengere wet- en regelgeving die op de sector afkomt, ben ik ervan overtuigd dat je met een logistieke, digitale oplossing echt toegevoegde waarde kunt leveren. Het inzicht in die status is een innovatie die wij kunnen brengen in de markt."
De concurrentie voor het Shypple-platform binnen de AGF-sector is volgens Jarell beperkt. "Veel AGF-bedrijven hebben hun logistiek ondergebracht bij een coldstore operator. Vaak zijn dit koelhuizen die geïnvesteerd hebben in een stukje equipment op het gebied van verpakken en rijpen en die ook het transport van het haven naar het koelhuis voor hun rekening nemen. Onze activiteiten gaan echter veel verder, omdat wij de klant vanaf het moment van oogsten al inzicht geven in de planning. Daarbij geven rederijen vaak de aankomsttijd van de container op dagbasis aan, maar in mijn ogen moet dat real time zijn, zoals de terminal websites dit nu kunnen. De industrie gaat die kant op, maar grote forwarders bieden die servicegraad nog niet. Wij leveren dit al, dankzij de juist combinatie van technologieën. Nederland is by far onze grootste markt, maar vanwege de re-exportfunctie is Rotterdam ook vaak de first port of call voor rederijen, waardoor we ook automatisch veel klanten elders in Europa bedienen."
Persoonlijk contact gaat niet verloren. "Je belt niet meer voor de containerstatus, maar als er gebeld is, is het gesprek veel inhoudelijker en gaat meer over tactische planning dan operationele zaken".
"Al met al biedt het voor veel bedrijven voordelen om hun vrachtstromen digitaler te managen. Toch zit ons grootste voordeel niet puur in de techniek. Shypple is geen ERP-systeem, maar een 'collaboration platform'. Veel mensen zijn bij een digitaal platform wel eens benauwd dat het persoonlijke contact verloren gaat. En natuurlijk blijft het belangrijk om de binding met de klant te houden, maar wij zien juist dat de gesprekken met klanten veel inhoudelijker verlopen. Er is misschien minder interactie, maar de gesprekken zijn tactischer en strategischer. Bedrijven bellen ons niet meer om de status van hun container op te vragen; in plaats daarvan informeren wij hen proactief en bieden verschillende oplossingen als er vertraging optreedt. Zo blijft het menselijke aspect altijd bestaan en geven we de klant met ons platform in feite een kijkje in de keuken hoe wij als expediteur werken."
Voor meer informatie
Jarell Habets
Shypple Fresh
[email protected]
www.shypple.com/perishables