Tholen - PopFest 2024, het traditionele hippe festival van Pop Vriend Seeds van 24 tot en met 27 september op hun proefvelden in Andijk, had dit jaar een bijzonder tintje. Per 1 oktober is hun naam veranderd naar KWS Vegetables Netherlands B.V. en werd bovendien aangekondigd dat ze nieuwe gewassen toevoegen aan hun portfolio: de vruchtgroenten tomaat, komkommer, paprika, meloen en watermeloen.
Jessie Voois en Jacco Kaarsemaker van Pop Vriend Seeds/KWS Vegetables
Op de velden waren de prestaties van de vollegrondgewassen te zien, in de feesttent werd pas goed duidelijk waar het veredelingsbedrijf de focus legt: innovatie in groentezaden en het veredelen van gewassen die bestand zijn tegen de meest extreme omstandigheden zodat de hele groenteketen kan blijven draaien. Daarnaast denkt KWS Vegetables mee tot aan het eindproduct dat in het schap ligt, met innovatieve concepten voor consumenten om de verkoop ervan te stimuleren.
De nieuwe gewassen van KWS Vegetables
Tijdens PopFest werden niet alleen de vernieuwingen en de strategie getoond, er waren ook exclusieve kennissessies over trends en uitdagingen in de sector, zoals de beheersing van phythium in spinazie en het verminderen van voedselverspilling in de keten. KWS Vegetables wil daarmee het belang van kennisdeling en samenwerking door de gehele waardeketen benadrukken.
Steady Sevens bonenconcept voor de Processing Industry
Internationale groei in groenten
Hoewel de naam en huisstijl veranderen, blijft de kern van het bedrijf ongewijzigd. KWS Vegetables blijft werken met dezelfde teams en zet de sterke relaties met telers en ketenpartners voort. De vertrouwde Pop Vriend-geest blijft zichtbaar in de uitingen, zelfs wanneer de verpakkingen vanaf 1 oktober het iconische oranje van KWS dragen. "Onze missie blijft hetzelfde: betrouwbare gewassen bieden die de gehele keten, van teler tot retailer, helpen om te voldoen aan de vraag van de markt," aldus Jessie Voois, van KWS Vegetables.
Thema was Follow the Fresh Trail
Sinds de samenwerking tussen Pop Vriend Seeds en KWS in 2019 startte, heeft het bedrijf zijn internationale aanwezigheid sterk uitgebreid. Met de opening van 13 veredelingsstations wereldwijd en meer dan 300 nieuwe collega's, heeft de nieuwe organisatie KWS Vegetables de ambitie om wereldwijd een leidende positie te hebben in de 9 gewassen waar ze zich op focussen.
De verdere integratie van Pop Vriend Seeds tot KWS Vegetables betekent een grote verandering. Het thema van PopFest was 'Follow the Fresh Trail': een oproep van KWS Vegetables om samen met ketenpartners na te denken over belangrijke vraagstukken op gebied van duurzaamheid, klimaatverandering en veranderend consumentengedrag en deze met een open mindset te benaderen. "Het draait daarbij om de vraag: kunnen we samen nieuwe, frisse wegen bewandelen om oplossingen te ontwikkelen, ofwel is het FRESH? En als dat het geval is, omarmen we het," benadrukt Jessie.
5 blaadjes spinazie
High five
Net als vorig jaar werd op PopFest het Steady Sevens bonenconcept voor de Processing Industry en de Magma Collection voor de verse bonenmarkt in de picture gezet, waarbij het draait om uniformiteit, planbaarheid en betrouwbaarheid van de gewassen. De Spinach 365-oplossing die gaat over uniforme, vorkgrootte spinazie het hele jaar door, is inmiddels beschikbaar voor de Verenigde Staten, Italië, Spanje, Frankrijk, Australië, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Verschillende Spinach 365 rassen dekken alle belangrijke teeltgebieden, waarborgend dat klanten continuïteit in levering ervaren. Daarnaast kenmerken deze variëteiten zich door een uniforme kwaliteit, hetgeen resulteert in een efficiënte verwerking en verpakking. "Wij focussen hierbij niet op de prestaties van één variëteit, maar op een range van variëteiten die elkaar aanvullen. Een heel belangrijke ontwikkeling waarmee we willen voorkomen dat er gaten vallen in de productie," benadrukt Jessie.
8,2% groei in spinazie verwacht in 2030
Spinazie is een populair gewas en de vraag naar verpakte salades, waar baby spinazie onder valt, blijft groeien tot 2030 met zo'n 8,2%. Belangrijkste groeisegment is de zogenaamde 'Fork Size' spinazie: kleine blaadjes die passen op een vork, geschikt om kant-en-klaar gegeten te worden als salade. Daarop anticiperend heeft KWS Vegetables het concept 'High Five' ontwikkeld met 5 rassen voor de versmarkt waar zich 5 in plaats van 4 vorkgrootte spinazieblaadjes ontwikkelen aan één plantje, wat resulteert in 20 procent meer opbrengst. Ook ontwikkelden ze Initio, een zaadbehandelingsmethode die onder stressvolle klimaatomstandigheden voor een aantoonbaar betere gewasopkomst van spinazie zorgt, en zo ook bijdraagt aan consistentie van levering.
Kant-en-klare concepten
Op PopFest toonde KWS ook een aantal retailconcepten die supermarkten zo kunnen overnemen, bijvoorbeeld de Bean Party, kant-en-klare gele en groene bonen in een zak. Ook lieten ze andere gemaksproducten zien, zoals een airfryerconcept met bonen, een Asian Meal Soup verspakket, en voorgekookte bieten met een zeer hoog brix gehalte waardoor geen suiker meer hoeft worden toegevoegd voor behoud van smaak.
Jacco Kaarsemaker
Marketing Communications Manager
Pop Vriend Seeds / KWS Vegetables
Tel.: +31 6 550 00 605
[email protected]