Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Het potentieel voor oogstprognose is op de Noord-Amerikaanse markt zo mogelijk nog groter dan in Europa”

Tholen - Het is zo'n vier jaar geleden dat Rien Kamman en Ernst van Bruggen van Source.ag voor het eerst 'op de tuin' kwamen, bij Agro Care, en in gesprek raakten met Kees van Veen. Dat 'op de tuin' zijn is sindsdien belangrijk geweest voor het snel gegroeide AI-bedrijf. Nu de stap naar de Noord-Amerikaanse markt is gezet, blijft de nauwe band met de lokale telers voor de softwareontwikkelaars van groot belang.

"Daarmee zijn we succesvol geworden", weet Tomas Geurts. Hij sloot in februari 2022 bij Source.ag aan, net op het moment dat de eerste telers met de AI-oplossingen van het Amsterdamse bedrijf gingen werken. Zijn ervaring in software-ontwikkeling heeft hij de afgelopen jaren weten te combineren met kennis over de praktijk van de teler.

"Vanaf het moment dat telers met Source gaan werken, zorgen wij dat ze optimaal waarde uit onze software halen. Soms is dat even wennen voor telers. Dat is logisch. Ik herken het van toen ik nieuwe navigatiesoftware ging gebruiken. Elke keer dat ik koppig was en dacht de route beter te weten, reed ik een file in of liep ik vertraging op door wegwerkzaamheden. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat telers snel wennen aan onze AI-oplossingen en erop durven te vertrouwen."


Tomas Geurts

Early adopters
Tomas gaat als algemeen directeur het Source-team op de Noord-Amerikaanse markt aansturen, vanuit het kantoor in Chicago, maar vooral ook door veel bij telers op bezoek te zijn. "We kunnen echt waarde toevoegen door lokaal aanwezig te zijn en door onze kennis samen te bundelen met de kennis van de mensen ter plekke. De Noord-Amerikaanse markt is op bepaalde vlakken vergelijkbaar met Europa, maar er zijn zeker ook verschillen."

Het afgelopen jaar ging Tomas met collega's al regelmatig naar telers in Noord-Amerika. "We werken hier sinds eind vorig jaar met early adopters." Net als in Nederland, in Europa, en via lijntjes met Nederlandse telers ook in Noord-Afrika, wil Source.ag telers de mogelijkheid geven om de AI-oplossingen van het bedrijf te leren kennen en te gaan gebruiken. "Met ons Customer Success Team begeleiden we onze telers. In Noord-Amerika hebben we ook zo'n team gebouwd."

Ervaren telers schaalbaarder inzetten
Voor Source.ag is de Noord-Amerikaanse markt een duidelijke groeimarkt. "Er zit veel groei in de ontwikkeling van glastuinbouw. Grond om te bouwen is er vaak genoeg. De financiële mogelijkheden zijn er ook. Waar het voor telers soms lastig wordt, is op het gebied van het vinden van genoeg goede telers. Dit horen wij vaak terugkomen als een van de grootste uitdagingen van Noord-Amerikaanse bedrijven. Wij kunnen die bedrijven een oplossing bieden waarmee ze hun bedrijf verder kunnen opschalen."

Elke teler en elke regio heeft weer eigen unieke uitdagingen, weet Tomas. "Het ene bedrijf wil graag de bestaande teler schaalbaarder maken, zodat één teler meerdere kassen aan kan sturen. Een andere teler zoekt juist opties om bepaalde processen meer autonoom aan te sturen, zodat er tijd ontstaat om de focus ook op andere processen te leggen. En dan zie je ook dat er telers zijn die veel moeite hebben met oogstprognose. Ook daar kunnen we telers bij helpen."


Het lokale Noord-Amerikaanse team van Source.ag

Oogstprognose
Een duidelijk verschil met de Noord-Amerikaanse markt, zeker in vergelijking met de markt in Nederland, is dat telers veel vaker zelf ook een verkooporganisatie zijn. "De dynamiek tussen teelt en verkoop is op de Noord-Amerikaanse markt anders. Hierdoor is de rol van accurate oogstprognose nog crucialer. Er liggen grote kansen voor ons product Source Cultivate om telers te helpen met het maken van een accuratere oogstprognose, of om de verschillende seizoen beter op elkaar aan te laten sluiten qua productie. Persoonlijk ben ik daar erg enthousiast over."

Bij een bezoek aan telers in Mexico, waar naast low- en midtech kassen inmiddels ook hightech glazen kassen te vinden zijn, viel het Tomas op hoeveel waarde de Plant App, waarmee telers gewasregistraties doen, al toe kan voegen.

"Registraties doen met de app op de iPad bleek voor hen echt baanbrekend. Daar was ik best wel overdonderd van. Onze AI-oplossingen kunnen waarde toevoegen voor telers in verschillende type kassen."

Food deserts
De focus van Source.ag ligt op software voor telers van tomaat, paprika en komkommer. Bij een bezoek aan Chigaco viel het Tomas op dat het aanbod aan groenten in de supermarkt echt anders is dan thuis, in Nederland.

"De kwaliteit ligt soms lager, het aanbod is beperkter en de prijs van groenten en fruit is hoger. Dat biedt zoveel kansen, zeker als je ook nog bedenkt dat er in de VS 40 miljoen mensen zijn die geen toegang tot verse groenten en fruit hebben, omdat ze in een food desert wonen."

Een van de groeipaden voor Source.ag op de Noord-Amerikaanse markt is volgens Tomas daarom ook het aanbieden van AI-oplossingen direct bij het opzetten van een nieuwe vestiging.

Leren van lokale telers
Op de Canadian Greenhouse Conference, waar Source.ag voor het eerst exposant is, hopen Tomas en CEO Rien Kamman veel telers te spreken. "Ons belangrijkste doel is telers kennis laten maken met wie wij zijn. En het voordeel van onze lokale aanwezigheid is dat we daarna makkelijker bij de teler langs kunnen komen om te kijken wat voor zijn specifieke situatie waarde kan toevoegen. Ik verwacht dat we hier ook nog veel van gaan leren."

Kennis waarmee de softwareontwikkelaars vanuit de hoofdvestiging in Amsterdam weer mee door kunnen ontwikkelen. "Het is onze taak om de uitdagingen van de Noord-Amerikaanse markt goed te vertalen naar onze productontwikkelaars in Amsterdam. Wij zullen het Nederlandse team regelmatig op blijven zoeken, en andersom komen zij ook naar Noord-Amerika. Dat gebeurt nu al."

De softwareontwikkelaars van Source.ag zijn al bij Noord-Amerikaanse telers langs geweest. Net als ooit, nog geen vier jaar geleden, Rien en Ernst dat deden bij Kees van Veen van Agro Care. Het is daarna snel gegaan, met als nieuwste mijlpaal de lokale Noord-Amerikaanse vestiging.


Matthias Stammen

Nieuwe CCO
Matthias Stammen is toegetreden tot het team als nieuwe Chief Commercial Officer. Stammen brengt uitgebreide ervaring mee in het aanjagen van commercieel succes voor bedrijven in Europa, de VS en Azië. Eerder bekleedde hij leiderschapsrollen bij het foodservicebedrijf Choco en de leverancier van supply chain-oplossingen Forto.

Voor meer informatie:
Source.ag
[email protected]
www.source.ag