Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ann Hubrecht, Fruitpaleis Loppem

“In dit vak moet je kunnen weggooien”

Tholen - Kunnen weggooien om te kunnen overleven, het klinkt tegenstrijdig, maar die vaardigheid is essentieel als AGF-specialist, zegt vakvrouw Ann Hubrecht van Fruitpaleis in het Belgische Loppem. Ondanks de groei van supermarkten weet ze al meer dan twee decennia stand te houden in het dorp. Het is een vak van lange dagen en knopen durven doorhakken om het vol te kunnen houden.

Ann, afkomstig uit een landbouwersfamilie, heeft altijd een sterke band gehad met verse producten. Als tiener werkte ze tijdens de vakantie in een groentewinkel, waar haar liefde voor het vak begon. Eenmaal volwassen besloot ze in 2001 om haar eigen winkel te openen in Loppem. De groentewinkel groeide gestaag. In die tijd leerde ze via de AGF-handel haar man Bjorn Franco kennen van AGF-groothandel Rutoma in Jabbeke. Sindsdien voorziet Bjorn de winkel dagelijks van verse producten van topkwaliteit.

Meer werk
Vijftien jaar geleden ontstond de mogelijkheid om een nieuw pand te bouwen, een combinatie van woning en winkel, strategisch gelegen in een straat met andere ambachtelijke winkels zoals een slager. Dat zorgt voor een belangrijke klantenrouting. "Ze gaan bij de slager vlees kopen en komen daarna hier hun groentjes halen voor erbij. Steeds vaker zijn dat panklaar gesneden groenten of slaatjes. Daar zijn we sterk in uitgebreid," vertelt Ann. Fruitpaleis snijdt alles zelf en vacumeert de zakjes, waardoor de groeten goed geconserveerd blijven en smaak, versheid en voedingswaarden behouden blijven.

Het 4e gamma zoals dat in België heet, loopt heel goed, maar het geeft extra werkdruk. Ann: "Vroeger hoefde je alleen maar de dozen uit te stallen, maar in de loop der jaren is er veel extra werk ingeslopen. Ik maak alles zelf en waar ik eerst maar 6 slaatjes had, is het assortiment nu al uitgebreid naar 12, datzelfde geldt voor het assortiment gesneden groenten. Het verkoopt goed, maar het betekent ook dat ik steeds vroeger moet beginnen."

Want het extra werk komt neer op de schouders van Ann, extra personeel inhuren is kostbaar en bovendien heel lastig te vinden. "Om het vol te kunnen houden heb ik besloten om naast donderdag ook op zondag de winkel te sluiten. Best een grote en spannende stap maar het heeft goed uitgepakt. De klanten hebben zich erop aangepast en voor mij is het een heel ander leven."

Kwaliteit als kernwaarde
Fruitpaleis doet haar naam eer aan, alles draait er om kwaliteit. Net als veel andere traditionele groentewinkels richt Fruitpaleis zich op seizoensgebonden producten. Dit betekent dat het aanbod varieert afhankelijk van het seizoen, waardoor begin september de winkel haast te klein is. Er is nog volop Frans steenfruit in de winkel, terwijl de eerste nieuwe appels en peren van het seizoen ook hun intrede doen. Ann is van mening dat klanten vaak niet beseffen hoeveel smaakverschil er kan zijn tussen vers en minder vers fruit, en ze doet er alles aan om haar klanten bewust te maken van dit verschil.

Daarnaast probeert Fruitpaleis zoveel mogelijk lokaal product te verkopen. Dit niet alleen om de lokale landbouw te ondersteunen, maar ook omdat lokale producten vaak verser en van betere kwaliteit zijn. "Een eerlijke prijs maken voor producten is essentieel," legt Ann uit. "Supermarkten bieden vaak goedkope promoties aan, maar andere producten zijn vaak duurder dan bij ons."

De prijsperceptie bij de klant maakt het lastig om het verschil te maken met supermarkten. Met kwaliteit lukt dat wel. Daar zorgt in eerste instantie Rutoma voor, maar eenmaal in de winkel is het Anns verantwoordelijkheid. Dit betekent dat de producten bij Fruitpaleis liever niet buiten op straat worden uitgestald om klanten te lokken. "Dat is niet goed voor de kwaliteit", zegt Ann. De schappen binnen zijn wel altijd goed gevuld, op zo'n manier dat elk product zijn kwaliteit behoudt en wat niet voldoet subiet in de afvalbak verdwijnt. "Niet iedereen kan dat doen, dat is mijn voordeel. Als je niet kan weggooien dan lukt het niet."

Nuttig
Zo is Fruitpaleis een voorbeeld van hoe traditionele groentewinkels kunnen overleven in een moderne wereld door zich aan te passen en vast te houden aan kwaliteit. Ann en Bjorn zijn regelmatig op zoek naar inspiratie en nieuwe ideeën om hun aanbod te verbeteren. Zo hebben ze bijvoorbeeld tijdens de vakantie een dag doorgebracht in verschillende winkels in België en Nederland, waaronder versmarkten en boerderijwinkels. "Heel nuttig om te doen. We hebben een aantal nieuwe ideeën opgedaan, maar ik zag ook dingen die ik zelf al jaren toepas", besluit Ann.

Voor meer informatie:
Fruitpaleis
Rijselsestraat 31
8210 Loppem, België
Tel.: + 32 50 82 53 69
[email protected]
FB Fruitpaleis Loppem

Bjorn Franco
Rutoma BVBA
Eernegemweg 154
8490 Jabbeke, België
Tel.: +32 - (050) 81 90 00
[email protected]