Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GfK marktcijfers:

Verkoop snackgroenten groeit ondanks hogere kiloprijzen

Ondanks dat de consumentenprijzen licht blijven stijgen, lijkt het consumentenvertrouwen in het lopende jaar langzaam te verbeteren, zei Niklas Bergmann van het marktonderzoeksinstituut GfK aan het begin van zijn presentatie. De discounters konden zich in 2023 onderscheiden van de concurrentie, omdat ze hun omzet in 2024 dynamisch blijven verhogen. De presentatie van actuele marktcijfers en trends is inmiddels een vast onderdeel van het voorprogramma op het jaarlijkse Groente- en Fruitcongres (DOGK) in Düsseldorf. Ondertussen zijn er interessante ontwikkelingen waar te nemen binnen de groente- en fruitcategorie.

Ten opzichte van andere verse voedingsmiddelen (inclusief vlees en bakkerijproducten) zijn de prijzen voor groenten, fruit en aardappelen onevenredig gegroeid (2,6 procent). Het is ook opvallend dat fruit en aardappelen de drijvende kracht zijn achter de prijsstijgingen, terwijl de groenteprijzen iets afnemen na de hoge prijzen per kilo van het voorgaande jaar. Dit wordt weerspiegeld in een lichte stijging van de verkoopvolumes van groenten.


Niklas Bergmann presenteerde voor het eerst de marktcijfers van GfK.

Dalende trend voor mango's, avocado nog steeds in de lift
De algemene positieve volumetrend voor veel producten wordt tenietgedaan door de enorme verliezen in exotisch fruit (-18,1%) en hardfruit (-5,9%), legde Bergmann ook uit. "Mango's zijn de grootste veroorzaker van verliezen in het segment exotisch fruit, terwijl avocado's een groeitrend blijven vertonen," zei hij, verwijzend naar het groeiende consumentenbereik van avocado's. Volgens GfK kochten 38 van de 100 huishoudens minstens één keer avocado's in de eerste helft van 2024.

In het segment hardfruit werden in de eerste helft van 2024 in totaal 725 gram minder appelen en 470 gram minder peren per huishouden geconsumeerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, terwijl de prijzen per kilo aanzienlijk stegen. Ondertussen is de consumptie van steenfruit dit jaar sterk gestegen: in de eerste helft van 2024 werd per huishouden 7 kg steenfruit gekocht, een stijging van 1 kg ten opzichte van 2022. De 25 procent shoppers met het meest intensieve koopgedrag voor steenfruit kochten gemiddeld een indrukwekkende 18 kg.

Promoties belangrijker dan ooit
De relevantie van promoties op de POS werd ook in detail geanalyseerd door GfK. Promoties zijn goed voor 23 procent van de verkoop met streepjescodes en de trend stijgt. Promoties blijven ook een belangrijke rol spelen in groenten en fruit. Het aandeel van de verkoop op basis van promoties is iets hoger voor vers fruit (23,5%) dan voor groenten (18,5%). Bergmann: "Promoties leveren een belangrijke bijdrage aan de verkoop van producten en het effect ervan wordt nog versterkt door de daling van de koopkracht en de toegenomen prijsgevoeligheid."

Bemoedigende trend voor vruchtgroenten
De terughoudendheid van de consument om te kopen werd verder ondersteund door het voorbeeld van vruchtgroenten. Vruchtgroenten (tomaten, komkommers, paprika's, enz.) blijven de groentemarkt domineren en zijn opnieuw beschikbaar tegen gunstige prijzen. In de afgelopen twee jaar waren er aanzienlijke schommelingen in de kiloprijs van afzonderlijke vruchtgroenteproducten, deels als gevolg van de energiecrisis. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar daalden de prijzen van vruchtgroenten in de eerste helft van 2024 met zeven procent, met een vergelijkbare trend in de wortelgroentesector (-8,1%). De enige negatieve uitzondering in de groentecategorie is asperges, waar de verkoopvolumes daalden met 4,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De prijsgevoeligheid werd verder geanalyseerd op basis van prijsverschillen tussen snackgroenten (inclusief minifruitgroenten en wortelen) en hun reguliere tegenhangers. Ondanks de aanzienlijk hogere prijzen per kilo op het verkooppunt, blijven de verkoopvolumes van snackgroenten een onevenredig hoge groei vertonen. Dit geeft aan dat prijsgevoeligheid niet voor alle producten en consumentengroepen geldt. "Je moet je de hogere prijs kunnen veroorloven. Daarom komen de kopers van snackgroenten ook onevenredig vaak uit de hogere inkomensklassen," concludeert Bergmann.

Meer informatie:
www.gfk.com

Publicatiedatum: