De manier waarop consumenten met eten omgaan staat ver af van de manier waarop het voedsel dat ze consumeren wordt geteeld. "De meerderheid van de markt is zich totaal niet bewust van hoe hun voedsel wordt geteeld", zegt Anneke Stolk, medeoprichter van InstaGreen. Dit probleem is wijdverbreid. Anneke ziet dat de meeste consumenten in de westerse wereld, dus de ontwikkelde landen, dat contact met voedsel zijn kwijtgeraakt.
"Het is gewoon geen topprioriteit voor velen en je moet moeite doen om de juiste informatie erover te vinden. Vooral als de teeltmethoden niet erg duurzaam en gezond zijn, maken producenten en supermarkten het consumenten niet gemakkelijk om dat te weten." Dit gebrek aan informatie betekent dat, zelfs als consumenten in supermarkten de herkomst van hun voedsel controleren, ze vaak geen idee hebben van de methoden die gebruikt zijn om het te produceren. Er is, zoals ze het zelf zegt, "veel onwetendheid" over teeltmethoden.
Hydrocultuur producten
Hoewel er een geleidelijke verschuiving is naar duurzame teeltmethoden, is er nog geen wijdverspreide vraag van consumenten naar producten die op water of op substraat zijn geteeld. "Misschien zijn er iets meer mensen geïnteresseerd, maar er is nog geen grote verschuiving naar hydrocultuurproducten te zien," merkt Anneke op. InstaGreen helpt echter deze kloof te overbruggen door educatieve inspanningen. Ze bieden workshops, online cursussen zoals die beschikbaar zijn op urbanfarmingacademy.com en zelfs teambuildingevenementen in Barcelona aan. "We leren mensen hoe ze thuis hun eigen voedsel kunnen telen, beginnend met microgroenten. Die zijn net zo makkelijk op water of substraat te telen als in de aarde."
Het gesprek rond teelt op water is echter niet eenvoudig. Volgens Anneke "zijn er goede en slechte versies van teelt op water". Er kunnen zowel biologische als chemische meststoffen worden gebruikt. En de hoeveelheid energie die nodig is om jaarrond het juiste binnenklimaat te creëren kan grote hoeveelheden energie vergen, afhankelijk van de locatie, het gebouw, de teeltpraktijken enz. Deze dualiteit maakt het moeilijk voor mensen die niet ondergedompeld zijn in de land- en tuinbouw om te weten wat de meest duurzame keuze is. Maar de inspanningen van InstaGreen om het publiek voor te lichten dragen bij aan het grotere geheel van het vergroten van het publieke bewustzijn. Microgroenten bijvoorbeeld waren ooit een onbekend product, maar zijn nu beter bekend en gewaardeerd.
Bewustzijn
"Er is nu meer bewustzijn. Mensen herkennen microgroenten op een bord en minder mensen schuiven ze aan de kant." Maar ze geeft aan dat er nog steeds werk aan de winkel is om consumenten toe te lichten over bijvoorbeeld de voordelen voor de gezondheid.
De markt voor microgroenten
Microgroenten zijn ook geschikt voor verschillende groepen klanten. "Sommige restaurants gebruiken ze voor specifieke smaken, terwijl ze voor anderen meer een decoratief item zijn voor Instagram-pics", merkt Anneke op. Deze luxueuze producten, die te zien zijn op de borden van toprestaurants, hebben hun weg gevonden naar de mainstream als symbool van gezondheidsbewust, biologisch eten. Populaire soorten zoals erwtenscheuten en radijs vinden hun plaats in gerechten vanwege hun veelzijdigheid. "Erwtenscheuten zijn erg populair en mooi en hebben een lekkere smaak die makkelijk te combineren is met ander voedsel."
Maar omdat klimaatverandering een grote uitdaging vormt voor de traditionele landbouwmethoden in Spanje bieden indoor vertical farms en teelt uit de grond een oplossing. Anneke herinnert zich een avocadoteler in Zuid-Spanje die het fruit al jaren kweekt. "Ze zien de klimaatverandering echt voor hun ogen gebeuren. Avocado's hebben het moeilijk door gebrek aan water, aantasting van de bodem en hitte."
Trainingen
De teler nam daarom deel aan één van de InstaGreens-trainingen en begon een indoor teeltbedrijf voor microgroenten om deze uitdagingen het hoofd te bieden door hun bedrijf verder te diversifiëren. "Het is een extreem efficiënte manier om water te gebruiken", voegt Anneke toe en ze benadrukt dat deze verschuiving een bredere trend weerspiegelt. "Steeds meer telers kiezen niet noodzakelijk uit vrije keuze, maar uit noodzaak voor een bedekte teelt met moderne technieken."
Voor meer informatie:
InstaGreen SL
[email protected]
www.instagreen.eu