Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'premium rassen voor de hele keten'

Internationale veredelaar opent hightech centrum in Honselersdijk

Tholen - Veredelingsbedrijf Harmoniz richtte zich aanvankelijk op het veredelen voor onverwarmde kassen, maar besloot op vraag van de markt hun producten jaarrond beschikbaar te maken, zodat de consument nooit mis hoeft te grijpen. Dat betekende concreet een uitbreiding naar de hightech markt. Hun nieuwe Research en Innovatiecentrum in Honselersdijk werd vorige week geopend in het bijzijn van meer dan 150 gasten uit 20 verschillende landen.

CEO Ofer Ben Zvi verwelkomt de gasten

Hagai Stadler

Door de keten heen
"Wij kijken naar de hele keten," sprak CEO Ofer Ben Zvi tijdens het evenement. "Als bedrijf ontwikkelen we niet zozeer zaden en rassen, maar zijn we de eerste stap in de voedselproductie. Onze taak is om verder te denken dan de telers. We moeten ons richten op de consumenten, die uiteindelijk van het product genieten."

Hagai Stadler, voorzitter van de raad van bestuur, benadrukte bovendien dat groenten meer zijn dan alleen voedsel, maar dat het gaat om smaken. "Smaken brengen vreugde, roepen herinneringen op en verbinden mensen wereldwijd." De drijfveer achter Harmoniz is om producten te creëren met een uitzonderlijke smaak. "Dat is wat we 'de kunst van het veredelen' noemen." Het doel van Harmoniz is daarbij om producten te ontwikkelen die zo verleidelijk zijn dat consumenten ervoor kiezen, en ook terugkomen voor meer. "We willen producten ontwikkelen die er goed uitzien, en die elke hap onweerstaanbaar maken," legde Ofer uit.

Als je dan zo'n product ontwikkeld hebt, wil de keten ook dat het altijd beschikbaar is. Daarom besloot Harmoniz haar productassortiment uit te breiden naar de hightech markten, de verwarmde kassen. "Je wilt jaarrond product kunnen leveren. Je producten maar een deel van het jaar beschikbaar hebben, is geen optie. Zeker niet als je premium producten ontwikkelt. Of het nu zomer of winter is, of het uit hightech of lowtech faciliteiten komt, je product moet beschikbaar zijn."

In het nieuwe Research en Innovatiecentrum worden deze rassen ontwikkeld, getest en getoond. De faciliteit bevindt zich in het recent geopende PROOF centrum. Harmoniz beschikt er over speciale kasafdelingen voor de ouderlijnen, kruisingen en opkweek, zodat het team onder leiding van Paul van Dijck nieuwe rassen kan ontwikkelen die specifiek zijn afgestemd op de hightechmarkt.

Premium variëteiten
Tijdens het evenement konden gasten de faciliteit verkennen en het productassortiment van Harmoniz bekijken, waaronder een aantal bekende en nieuwe rassen. Technisch salesmanager Wilfred Scheffers toonde enkele opvallende rassen, zoals de ToBRFV-resistente rode en gele cherrytomaten Dulciz, de Dormaplum, bekend om de hoge brix, en de Tomruby, die uitstekende smaak, vorm en resistentie combineert. Al deze rassen zijn ontwikkeld met in het achterhoofd de gedachte dat de consument ze opnieuw moet willen eten.

Veredelen voor hightech
Het geschikt maken van bestaande ras voor de hightech markt, of het veredelen van nieuwe rassen hiervoor, is geen eenvoudig werk. Veredelaar Koen van der Knaap vertelt: "Het seizoen in de hightech duurt 11 maanden, een stuk langer dan in de midtech teelt. De plant moet daarop aangepast zijn en tot het einde toe genoeg blijven produceren. De juiste resistenties zijn daarom ook belangrijk. Zeker aangezien er steeds minder middelen toegelaten en gewenst zijn in de teelt, wil je op de sterkte van je plant kunnen vertrouwen."

Tegelijkertijd bieden de bestaande rassen al veel toegevoegde waarde voor de hightech markt. Zo bleken een aantal van Harmoniz' ToBRFV-resistente rassen hittebestendig te zijn en temperaturen tot wel 50°C te kunnen verdragen. "Een belangrijke eigenschap, nu telers in kassen te maken krijgen met stijgende temperaturen en extreem weer."

De rondleiding door het centrum benadrukte het belang van onderzoek en de inzet van nieuwe technieken in veredeling. De aanwezigen konden de smaakvolle tomaten uiteraard ook uitgebreid proeven: aan een 75 meter lange tafel in de corridor van de kassen werden de gasten getrakteerd op een diner, waar de Harmoniz rassen uiteraard als smaakmakers fungeerden.

Na het hoofdgerecht verraste Harmoniz Seeds hun gasten met een verrassingsact. Het dessert werd genuttigd in de ontvangstruimte, waar meester mentalist Lior Suchard de avond tot een hoogtepunt bracht.

Met zijn verbazingwekkende mentale hoogstandjes nam Suchard de gasten mee op een ongelooflijke reis door de wonderen van het menselijk brein.

Komkommer en paprika
De investering van Harmoniz Seeds in de PROOF-faciliteit is in lijn met het doel van het bedrijf om de vraag naar gezonder, lekkerder en beter voedsel voor iedereen te vergroten. Hagai kondigde aan daar verdere stappen in te zetten: volgend jaar zijn de eerste paprika- en komkommerrassen van Harmoniz commercieel beschikbaar.

"Het potentieel is enorm, maar succes hangt af van samenwerking," concludeerde hij. "Het gaat om partnerschappen met telers, retailers en producenten, zodat iedereen in de waardeketen profiteert. Op die manier kan een klein maar toegewijd team zoals dat van ons, vreugde brengen in het leven van veel mensen."

Voor meer informatie:
Harmoniz
Paul van Dijck
VP Sales & Marketing
+31 6 11905289
[email protected]

Yfat de Leeuw
Global marketing director
+972 545255667
[email protected]
www.harmonizseed.com