Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Berliner Fruchthof viert 75e verjaardag

Fruchthof Berlin vierde zijn 75e verjaardag op 15 september met een geslaagde wereldrecordpoging en talrijke genodigden. Met 100 marktbedrijven (waaronder zo'n 50 AGF-groothandelaren), in totaal 2000 werknemers en een jaarlijkse omzet van ongeveer 220.000 ton is Fruchthof al tientallen jaren een van de belangrijkste centra voor de verwerking van groenten en fruit in Duitsland en Centraal-Europa. "Maar in een zeer concurrerende markt is het belangrijk om jezelf voortdurend opnieuw uit te vinden en aan te passen aan de omstandigheden", benadrukt Nils Doerwald, CEO van de Fruchthof managementcoöperatie.


Om 16.28 uur was het zover: "Mevrouw Seyda Subasi-Gemici, officieel recordjurylid van Guinness World Records, verklaarde dat wij en de ongeveer 400 vrijwilligers de grootste fruitsalade ter wereld hebben bereid. Het oude wereldrecord uit Frankrijk werd met bijna 1,5 ton verslagen," zegt Doerwald.

Van 1949 tot 1965 handelde de coöperatie aanvankelijk vanuit Mariendorf. Sinds het voorjaar van 1965 is Fruchthof Berlin gevestigd op de groothandelsmarkt in de Beusselstraße. Tot de belangrijkste klantengroepen behoren sinds de beginjaren de weekmarkten en speciaalzaken, die tot op de dag van vandaag trouw zijn aan Fruchthof. Een grote ommekeer binnen het klantenbestand vond plaats in de jaren 90, toen retailers steeds meer hun eigen toeleveringsstructuren begonnen op te zetten.

"Aan de ene kant vormde dit een grote uitdaging voor veel marktbedrijven die zich voorheen hadden gespecialiseerd in de retail, en aan de andere kant opende het nieuwe mogelijkheden voor andere bedrijven," zegt Doerwald. Vandaag de dag zijn de klanten van Fruchthof onder andere de horeca en de cateringsector (ziekenhuizen, bejaardentehuizen, schoolcatering, enz.). Een andere mijlpaal in de geschiedenis van Fruchthof was de renovatie en fundamentele modernisering van de centrale markthal in 2008, waarvan Fruchthof vandaag de dag nog steeds profiteert.

Ondanks de permanente volledige bezetting is er altijd een 'gezonde, minimale fluctuatie' waarneembaar. "Helaas verdween vorig jaar het laatst overgebleven stichtende lid van de coöperatie. Tegelijkertijd hebben we voor onze hal een nieuwe huurder kunnen aantrekken die gespecialiseerd is in het Arabische assortiment, waaronder noten, gedroogd fruit, dranken en non-food producten. Door de sterke groei van de Arabische gemeenschap in de metropoolregio Berlijn-Brandenburg zien we een snel groeiende vraag naar deze producten, die we nu dienovereenkomstig kunnen vervullen. Dit is ook erg belangrijk voor ons, want de voortdurende uitbreiding van ons assortiment is ook een belangrijke hoeksteen van onze toekomstige strategie."


Op de jubileummarkt genoten ongeveer 7.000 wisselende bezoekers van een gevarieerd podiumprogramma met live muziek, een dj en andere acts op 48 stands. De twee senatoren, mevrouw Franziska Giffey (Economie) en de heer Stefan Evers (Financiën), waren ook te gast, openden het festival en verzekerden het Fruchthof van de nodige politieke steun in de toekomst.

Fruchthof van de toekomst: stadslandbouw op de bestaande locatie?
Naast de traditionele handel in groenten en fruit staat het management van Fruchthof ook open voor nieuwe concepten. Al enkele jaren zijn er bedrijven die o.a. snijderijen op het terrein van de groothandelsmarkt exploiteren. "Persoonlijk geloof ik dat de groei in de gemakssector zal aanhouden en dat nieuwe concepten, zoals AI-ondersteunde stedelijke voedselproductie, in de toekomst steeds belangrijker zullen worden en de komende twee decennia fundamenteel kunnen veranderen. Ik hoop dat Fruchthof geschikte partners kan vinden die deze concepten op onze locatie willen realiseren, zodat productie en distributie op één plek kunnen plaatsvinden. Voor de realisatie van dergelijke concepten zijn enerzijds een passende verkoopstructuur en anderzijds de beschikbaarheid van geschoolde arbeidskrachten vereist. Dat laatste zou in Berlijn, met zijn meerdere universiteiten en talrijke wetenschappers, geen probleem moeten zijn."

Het idee om een nieuwe, moderne groothandelsmarkt in Berlijn te bouwen op het terrein van de voormalige luchthaven Tegel is nu van tafel geveegd door de coöperatie Fruchthof en de andere groothandelsmarktbedrijven, zo legt Doerwald uit. "We zijn met de gemeentepolitiek overeengekomen om dit terrein verder te ontwikkelen. Het zal niet de modernste groothandelsmarkt van Europa worden, zoals ooit gepland, maar we hebben in ieder geval een locatie die de komende 30-40 jaar zal blijven functioneren." Er is nu een uitgebreide herstructurering gepland van het hele terrein van de groothandelsmarkt (330.000 m²) aan de Beusselstrasse, waarvan de Fruchthof iets minder dan een derde (90.000 m²) omvat. De bouw moet in 2028 beginnen en zal in totaal ongeveer tien jaar in beslag nemen. "Een intelligente indeling van de gebouwen en transportroutes is cruciaal om het potentieel dat volgens mij beschikbaar is verder te benutten," vervolgt Doerwald.


Berlijnse winkeliers tijdens het groothandelsbezoek van FreshPlaza.de in februari 2023.

Digitalisering in de strijd tegen personeelstekorten
Het toenemende personeelstekort hangt als een zwaard van Damocles boven bedrijven, zowel voor traditionele groothandelsklanten als voor de groothandelsbedrijven zelf. "Veel cateringbedrijven zijn bijvoorbeeld gedwongen om hun openingstijden te verkorten, omdat ze niet genoeg personeel hebben. Tegelijkertijd laat het personeelstekort zich ook voelen in de groothandelsbedrijven zelf, vooral in de logistiek en het orderverzamelen, wat op zijn beurt ook weer te maken kan hebben met de onaantrekkelijke werktijden." Volgens Doerwald is een grotere focus op digitale oplossingen essentieel om het bestaande personeelsbestand zo goed mogelijk te ondersteunen en middelen te bundelen. "Onze eerste taak is daarom om de hallen uit te rusten met snel glasvezelinternet en zo onze marktbedrijven de mogelijkheid te bieden om digitale oplossingstools te gebruiken voor digitaal betalen. Of ze deze systemen vervolgens in de praktijk willen gebruiken, is natuurlijk uiteindelijk hun eigen beslissing."

Voor meer informatie:
Nils Doerwald
FRUCHTHOF BERLIN
Verwaltungsgenossenschaft eG
Beusselstraße 44 N-Q
10553 Berlijn, Duitsland
Tel.: +49 30 395 50 07
[email protected]
www.fruchthof-berlin.de

Publicatiedatum: