Een apart onderdeel van de Vertrouwensketen is de controle bij containerterminals aan de poort op de uitvoerend vervoerder. Dit gebeurt aan de hand van door Secure Logistics uitgegeven EAN-nummers. Het EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur moet overeenkomen met het EAN-nummer in de voormelding van de vervoerder. Alleen dan kan de chauffeur verder. Hutchison Ports Delta II is één van de terminals waar de invoering momenteel in volle gang is.
Hoe verloopt bij jullie de introductie?
"De invoering gaat heel goed. Geleidelijk sluiten wij bij Hutchison Ports Delta II steeds meer vervoerders aan. Deelname is nu nog vrijwillig, maar wordt 1 oktober 2024 verplicht. Iedere vervoerder moet vanaf dan in de voormelding het EAN-nummer opgeven. Wij roepen op om niet tot dat moment te wachten. Wie meedoet, is direct zeker dat niet onbedoeld een andere partij een importcontainer ophaalt. Een e-mail met het verzoek om aan te sluiten volstaat. Dan regelen wij dat in ons terminalsysteem en is deelname een feit. Als Hutchison Ports Delta II staan wij voor de volle 100% achter de nieuwe werkwijze. Wij willen echt dat alleen de juiste partijen bij ons op de terminal komen."
Wat merkt de chauffeur van de nieuwe werkwijze?
"Als bij de check aan de poort het EAN-nummer op de CargoCard overeenkomt met die in de voormelding van de vervoerder, merkt de chauffeur er niets van. Men kan zoals altijd, direct door de terminal op. Zijn beide EAN-nummers niet gelijk, dan moet de chauffeur bij onze gate-in omkeren en contact zoeken met zijn planner voor een oplossing."
Welke tips hebben jullie voor vervoerders en chauffeurs?
"Belangrijk voor vervoerders is dat als men zelf voormeldt, maar een andere vervoerder de rit laat uitvoeren, in de voormelding het EAN-nummer van die partij wordt ingegeven. Voor chauffeurs is het belangrijk om aan de poort de juiste CargoCard aan te bieden. Sommige chauffeurs hebben er namelijk meerdere. Gebruikt men de verkeerde CargoCard, dan moet men alsnog van de terminal af."
Bron: De Vertrouwensketen