Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse teeltgroep mikt op 15 procent groei voor seizoen 24/25

Grupo Agroponiente, dat samenwerkt met 3.800 telers, 25 inzamelcentra, zeven verpakkingsmagazijnen, vijf dagelijkse veilingen en meer dan 2.000 werknemers heeft, streeft voor het seizoen 24/25 naar een volumegroei van ten minste nog eens 15% en een omzet van bijna 400 miljoen euro.

Grupo Agroponiente heeft het seizoen 2023/2024 officieel afgesloten. Na een groei van meer dan 7% in het vorige seizoen (2022/2023), bereikte het bedrijf 325 miljoen kilo gecommercialiseerde producten in deze nieuwe teeltperiode, waardoor de groei versnelde tot 13%. De prognose voor het seizoen 24/25 wijst op een nog verdere verbetering, met een verwachte groei van minstens 15-20%.

Imanol Almudí, CEO van Grupo Agroponiente, verklaart hierover: "De uitbreiding en groei van het bedrijf hebben de aanvankelijke verwachtingen overtroffen, met een maandelijkse versnelling. De huidige doelstelling is om duurzame groei te behouden en tegelijkertijd kwaliteitsservice te bieden aan zowel telers als klanten, met als doel het bedrijf te positioneren als een toonaangevende entiteit in de teelt en commercialisering van groenten en fruit in Zuid-Europa."

Voor het komende seizoen heeft Agroponiente zijn eigen teeltgebied in kassen met 50% uitgebreid, zijn toeleveringsnetwerk uitgebreid met drie nieuwe inzamelcentra en het project gelanceerd om het voormalige AgrupaAdra nieuw leven in te blazen, met een nieuw veiling- en verpakkingscentrum in Almería.

De distributie van het seizoen omvatte 75 miljoen kilo tomaten, die daarmee het belangrijkste product vormden, gevolgd door 62 miljoen kilo courgettes, 56 miljoen paprika's, 48 miljoen komkommers, 50 miljoen watermeloenen, 22 miljoen aubergines, 7 miljoen meloenen en 3 miljoen kilo sperziebonen.

Naast de financiële resultaten is het seizoen ook opmerkelijk omdat het in lijn is met de kernwaarden van het bedrijf. In het seizoen 23/24 werd de 'bewuste teelt'-aanpak volledig toegepast, waarbij de nadruk ligt op milieuvriendelijke, harmonieuze teelt, commercialisering en organisatorische praktijken. Deze aanpak heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van het water- en energieverbruik en van de CO2-uitstoot en heeft Grupo Agroponiente de basis gelegd voor de B-Corp certificering, een primeur in de sector.

"Er wordt erkend dat het bereiken van winstgevendheid, efficiëntie en groei kan samengaan met respect voor het milieu en de implementatie van beleid om het verbruik in elk aspect van de activiteiten te minimaliseren voor een grotere efficiëntie. Het 'bewuste teelt'-initiatief, dat bedoeld is om een bepalend kenmerk van de sector te worden, is als prioriteit geïntegreerd in verschillende ministeries binnen het bedrijf, een stap die met grote tevredenheid is begroet", aldus Imanol Almudí.

Voor meer informatie:
Agroponiente Grupo
Calle Paises Bajos, 100, 04710
Poligono Industrial de La Redonda
Santa Maria del Aguila, El Ejido (Almeria), Spanje
Tel: +34 950 538 002
[email protected]
www.agroponiente.com

Publicatiedatum: