In Primeur nummer 16 van 24 maart 1989 een kort, maar krachtig artikel over Disselkoen Groep in De Lier. Onlangs overleed Cor Disselkoen, die aan de wieg stond van dit bedrijf.
Van alle markten thuis
Sinds 1911 heeft de Disselkoen Groep te De Lier zich ontwikkeld tot een van de meest toonaangevende im- en exportondernemingen op het gebied van groenten, fruit, bloemen en planten. Ron Mertens, die verantwoordelijk is voor de export van groenten en fruit naar Frankrijk en Zwitserland van C. Disselkoen: "Juist in die combinatie van groenten, fruit, bloemen en planten en bovendien het bezit van een eigen transportbedrijf met vijftig wagens ligt onze kracht. We zijn van alle markten thuis."
Johan Leerdam (links), Marketing Manager, en Ron Mertens, exportleider Frankrijk en Zwitserland
Volgens Mertens is de belangrijkste oorzaak van de exportgroei bij Disselkoen gedurende de laatste vijf jaren de toename van het aanbod en een agressieve benadering van de markt. "Ik zeg terecht agressieve behandeling, want als je in de groenten- en fruitexport niet agressief bent, slaap je in. In feite vraagt de klant er zelf om, omdat hij vaak zeer veel informatie vraagt."
De eigen vrachtwagens van Disselkoen B.V. voor de hallen in De Lier
"Vóór de veiling vraagt hij onze mening over aanvoerontwikkeling, tendenzen in de markt enzovoort. Daar moet je als verkoper alert op inspelen. Ons belangrijkste exportland is Engeland met ons totaalpakket van groenten en fruit. Frankrijk is de grootste afnemer van Hollandse vleestomaten. In België worden de vleestomaten in een rodere kleurschakering aangeleverd. Het zou goed zijn als ook Nederland op grote schaal rodere tomaten ging aanvoeren, om zo nog beter op de vraag van de Franse markt in te spelen."
Vermindering Franse grossiers
Wat de export van groenten en fruit naar Frankrijk betreft, zegt Ron Mertens goed te merken dat in dat land steeds meer grootwinkelorganisaties rechtstreeks bij buitenlandse exporteurs inkopen. "In Frankrijk verwacht men dat in de komende drie jaren dertig procent van de Franse grossiers zal verdwijnen."
Disselkoen beschikt over een eigen pakstation waar allerlei kleinverpakkingen geleverd kunnen worden. De groep heeft ongeveer 300 mensen in vaste dienst. Als we Mertens vragen hoe het komt dat Disselkoen zich door de jaren heen tot zo'n sterk en gezond bedrijf heeft kunnen ontwikkelen, antwoordt hij zonder aarzeling: "Door onze betrouwbaarheid op het gebied van informatie, kwaliteit en service hebben we een gedegen reputatie opgebouwd."
Gezellige drukte op het kantoor
Bron: Primeur - 3e jaargang - nummer 16 - 24 maart 1989