Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minder krimp Schiphol, wel zorgen over luchtvrachten

Luchthaven Schiphol hoeft waarschijnlijk minder te krimpen dan eerste werd gedacht, zo blijkt uit een brief van minister Barry Madlener van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Hij heeft de plannen ter beoordeling naar Brussel gestuurd, zo schrijft evofenedex. Zij vinden het voorgenomen plan een stap in de goede richting, maar heeft wel vragen over de positie van de vrachtvluchten.

In de brief wordt gesproken over een krimp tot 475.000 vluchten. Eerder was er nog sprake van 440.000 vluchten als grens, maar door een serie maatregelen genomen door Schiphol is de geluidsoverlast al met zeventien procent afgenomen. In het najaar wordt het exacte cijfer van het aantal vluchten bepaald.

"Het is een goede stap richting duidelijkheid over het aantal vluchten wat de komende jaren te verwachten is. Wel hebben we een paar zorgen over de beschikbaarheid van luchtvracht op Schiphol", aldus beleidsadviseur Machiel Smit van evofenedex. "Als ondernemersorganisatie die midden in de samenleving staat begrijpen wij als geen ander dat een goede en gezonde leefomgeving van belang is voor omwonenden en vinden het dan ook belangrijk dat alle belanghebbenden rondom de luchthaven gehoord moeten worden. Met de voorgenomen maatregelen worden stappen gezet in het verbeteren van de rechtspositie van omwonenden."

Vernieuwde vloot
Met het vernieuwen van de vloot van KLM Cargo de komende jaren dragen ook de vrachtvliegtuigen bij aan minder hinder, echter zijn er nog vele andere vrachtmaatschappijen die nog met oudere vliegtuigen vliegen die de vele goederen van en naar Nederland vervoeren. Smit: "Hopelijk dragen de maatregelen bij aan een verbetering van de vloot van deze maatschappijen, zonder dat zij Nederland links laten liggen, want dat zou kunnen leiden tot grote uitdagingen voor onze bedrijven en impact hebben op de strategische autonomie van ons land."

Het 'verstillen' van de nacht heeft impact op de vrachtoperatie van met name expresvervoer, zoals pakketjes die binnen 48 uur op bestemming moeten zijn. Denk daarbij aan medicijnen of levende dieren. Evofenedex hoopt dat de minister voor dat probleem samen met het bedrijfsleven naar een oplossing wil zoeken.

Niet verslappen
Smit: "Al met al lijkt de beslissing van de minister een prima start om het gesprek over de balans tussen omgeving en luchtvaartontwikkelingen verder te voeren. De aandacht voor luchtvracht mag niet verslappen en wij zullen dan ook bij de minister het belang van luchtvracht op Schiphol blijven benadrukken. Want een krimp van het aantal slots kan de vrachtoperatie exponentieel hard raken met alle gevolgen van dien."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: