Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktbericht week 35

Belgische en Nederlandse trostomaten dominant op Duitse groothandelsmarkt

Belgisch en Nederlands aanbod domineerde duidelijk het toneel. Italiaanse en Spaanse cherrytomaten waren ook beschikbaar. Bij de ronde tomaten was in München en Berlijn Pools aanbod beschikbaar. Duitse producten waren beschikbaar in de segmenten cherrytomaten, trostomaten en ronde tomaten. Over het geheel genomen steeg de aanvoer aanzienlijk, vooral uit Nederland. Volgens de BLE kon de vraag dit niet altijd bijbenen, waardoor retailers soms gedwongen waren om kortingen aan te bieden als ze grote overschotten wilden voorkomen. Inkoopgerelateerde prijsstijgingen werden echter ook vaak waargenomen. De prijzen stegen ook als gevolg van verbeterde opslagmogelijkheden. In Berlijn verloren Duitse producten aan belang.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Bloemkool
Het Duitse aanbod domineerde duidelijk de scène. Partijen uit België, Nederland, Polen en Oostenrijk verschenen mondjesmaat. De handel was vrij rustig. De prijzen ontwikkelden zich ongelijkmatig.

Sla
IJsbergsla kwam uit Duitsland, Nederland en Spanje. Vooral het Duits product kon in Berlijn niet helemaal overtuigen qua kwaliteit, waardoor er een brede prijsrange ontstond. Bladsla kwam uit Duitsland, België en Nederland.

Komkommer
Het assortiment komkommer bestond uit Duits, Nederlands en Belgisch product. De vraag was zeer goed. In Berlijn waren echter grote volumes gebonden aan de retail. Bovendien was de vraag in de hoofdstad toegenomen als gevolg van een TikTok-hype, waardoor het aanbod nogal krap was.

Paprika
Nederlandse aanvoer domineerde ten opzichte van Pools aanbod. Zendingen uit België maakten het plaatje compleet. De Turkse producten in Hamburg waren niet helemaal overtuigend qua kwaliteit. Over het algemeen vertoonden de prijzen een opwaartse trend, wat soms de afzet remde.

Bron: BLE

Publicatiedatum: