Een beweging die een gezonde lunch stimuleert op de werkvloer. Dat is de Nieuwe Lunchcultuur. Een initiatief van Rabobank, GroentenFruit Huis en BeBright. Volgens Natasja van der Lely (Programmamanager Gezondheid Greenport West-Holland) is het de hoogste tijd voor een nieuwe lunchcultuur in Nederland. Deze nieuwe beweging verkent ook hoe Gezonde Partners van het Diabetes Fonds zich hierbij kunnen aansluiten, zo schrijft het Diabetes Fonds.
Hoe is de beweging ontstaan?
"In Nederland eten mensen vrijwel geen groenten tijdens de lunch. Ook eten we in gemiddeld 21 minuten onze lunch op. Dat is veel te kort. Als je de tijd neemt om gezond te eten voel je jezelf fitter en eet je minder snel te veel. Bovendien is het een mooi moment om de verbinding te zoeken met je collega's. Het is eigenlijk best gek wat voor lunchcultuur we in Nederland hebben. Veertig procent van de mensen eet een broodje achter het bureau. In de rest van Europa is dat heel anders.
Met dit in het achterhoofd is Koppert Cress in 2018 begonnen om in het bedrijfsrestaurant gezonde lunches aan te bieden met zoveel mogelijk groente (80% plantaardig). Als onderdeel van het Arbobeleid zijn de lunches gratis om de overgang naar groenterijk lunchen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Gratis lunches?
Ja, dat heeft nogal wat stof doen opwaaien. Koppert Cress lag met de Belastingdienst in de clinch, omdat het bedrijf 80% belasting moest betalen over kosten die buiten de werkkostenregeling vallen. In dit geval ging het dus om het verstrekken van gratis werklunches. De Hoge Raad heeft Koppert Cress mei 2024 in het gelijk gesteld. De zaak was aanleiding voor Koppert Cress om partijen op het gebied van de gezonde lunch bij elkaar te brengen. Dit was meteen de kick-off van de beweging. Op dat moment waren BeBright, GroentenFruit Huis, Rabobank, Provincie Zuid-Holland en Greenport West-Holland ook al bezig om organisaties te verbinden aan deze nieuwe beweging.
Al deze partijen zien dat een kleine interventie in de werkomgeving een mega impact heeft. Mensen eten gezonder en nemen dat gedrag ook mee naar huis. De lunch is een ideaal moment om alvast wat groente binnen te krijgen. Want probeer maar de aanbevolen 250 gram groente per dag te eten tijdens je avondeten. Dan ben je of een hele grote eter of heel creatief in de keuken, maar de meeste mensen lukt dat gewoon niet.
Wat doet de Nieuwe Lunchcultuur precies?
Onze ambitie is om samen met werkgevers en werknemers te bewegen naar een nieuwe lunchcultuur op de werkvloer. Dit bestaat uit drie elementen: groenterijk, relaxt en sociaal. Dus de tijd nemen om in een sociale setting gezond en groenterijk te lunchen. Wij willen organisaties helpen een nog betere werkgever te worden en hun medewerkers een gezonde lunch aan te bieden. Dit doen we in samenwerking met verschillende partijen.
We hebben een programma ontwikkeld voor organisaties die graag iets aan hun lunchcultuur willen doen. De Gezonde Partners van de Gezonde Businessclub zijn bij uitstek geschikt om hier aan deel te nemen, omdat het gemotiveerde werkgevers zijn die investeren in de gezondheid van medewerkers. Dit programma kan een mooie 'community of practice' worden. Het duurt acht maanden en elk bedrijf kan hier gratis aan meedoen. Van productiebedrijven tot kantoren, van grote tot kleine bedrijven. Het vergt alleen een investering in tijd.
Kun je wat meer vertellen over het programma?
Het begint met een kennismaking. We kijken hoe het gaat binnen je organisatie en vragen naar de doelstellingen en ambities. Stel, je wil als bedrijf je aanbod meer plantaardig maken. Maar je bent heel erg bang hoe je medewerkers daarop reageren. Dan kijken we bijvoorbeeld naar andere bedrijven die hier al ervaring mee hebben. Hoe implementeer je een gezonde lunch? Hoe neem je medewerkers daarin mee? En vervolgens bedenken we samen met andere deelnemende organisaties een strategie hoe we dat kunnen bereiken. We leren van mogelijke valkuilen en obstakels. En proberen met alle ervaringen en kennis elkaar te inspireren en de beste ideeën in de praktijk te brengen.
De organisaties komen tijdens het programma van acht maanden drie keer bij elkaar. Daarnaast plannen we tussentijds intervisies. We bellen dan hoe het gaat en of we kunnen sparren. Ook organiseren we een aantal bijeenkomsten over thema's die breder toegankelijk zijn. En tenslotte kan je organisatie een award winnen. Deze wordt uitgereikt aan de organisatie met het beste idee ten aanzien van de nieuwe werklunch. Andere organisaties hebben hier ook veel aan, want ze hoeven dan niet opnieuw het wiel uit te vinden."
Bron: Diabetes Fonds