De komkommerplanten in de kas van Roy Rosendahl in Klagstrop, Zweden, gedijen niet alleen goed door de irrigatiestrategie of de LED-belichting. Ze kunnen ook luisteren naar muziek van het Royal Philharmonic Orchestra. Retailer Lidl Zweden installeerde een geluidsinstallatie in zijn fabriek, als antwoord op onderzoek waaruit blijkt dat groenten beter groeien op de melodie van klassieke muziek.
Roy Rosendahl, Gurkodlare Klagstorps Gurkodling
De retailer heeft geluidssystemen geïnstalleerd op meer dan 25.000 vierkante meter bij telers in Zweden.
Onderzoeksinstituut RISE
Een hele reeks wetenschappelijke studies bewijst dat muziek de groei van planten bevordert. Om de kwaliteit van haar groente- en fruitassortiment verder te verbeteren, gaf Lidl Zweden dit voorjaar het staatsonderzoeksinstituut RISE de opdracht om te analyseren wat het onderzoek zegt over het effect van muziek op planten.
"Ook al hebben planten geen oren, ze kunnen wel trillingen van geluidsgolven waarnemen. Een hele reeks wetenschappelijke studies bewijst dat muziek de groei van zaailingen bevordert en bijvoorbeeld zowel de lengte van de wortels als de grootte van de gewassen kan beïnvloeden. In ons rapport kunnen we concluderen dat verschillende muziekgenres de groei van verschillende planten bevorderen", zegt Tora Råberg, onderzoeker bij RISE.
"Door deze samenwerking met het Royal Philharmonic Orchestra, onze Zweedse telers en het onderzoeksinstituut RISE hopen we de toch al hoge kwaliteit van onze groenten en fruit nog verder te verhogen. Het is ongelooflijk leuk om filharmonische groenten en fruit te kunnen aanbieden", zegt Robert Stekovic, directeur inkoop en marketing bij Lidl Zweden.
38 procent hogere planten
Het rapport dat RISE in opdracht van Lidl Zweden heeft opgesteld, bewijst dat muziek het plantenrijk kan beïnvloeden. In een onderzoek waarbij alfalfazaden werden blootgesteld aan muziek, ontwikkelde 100 procent van alle zaden zich tot spruiten wanneer ze klassieke muziek, wals of natuurgeluiden te horen kregen. Dezelfde studie bewees dat verschillende muziekgenres een positief effect hebben op sla, zowel wat betreft de lengte van de wortels als de stengel. Volgens een ander onderzoek verhoogde klassieke muziek de zaadopbrengst van bonen met maar liefst 33 procent en werden de bonenplanten 38 procent groter dan planten die niet aan muziek waren blootgesteld.
In totaal hebben vijf telers klassieke muziek gespeeld voor tomaten, komkommers, sla, verse kruiden en appelen. Deze producten zijn sinds kort te koop in alle Lidl-winkels in Zweden. De producten worden gemarkeerd met een blauwe muzieknoot, zodat ze gemakkelijk te vinden zijn. De producten worden verkocht onder Lidl Zweden's eigen merk Matriket.