Afgelopen zaterdag zijn een Chinees en een Filipijns kustwachtschip met elkaar in aanvaring gekomen. De autoriteiten van beide landen beschuldigen elkaar van opzet. Op dezelfde dag voer een onderzoekschip van de Chinese marine de territoriale wateren van Japan binnen. Maandag 26 augustus schond een Chinees verkenningsvliegtuig korte tijd het Japanse luchtruim. Deze incidenten tonen aan dat de spanningen tussen China en zijn buurlanden blijven oplopen, wat de logistieke risico's vergroot.
De botsing tussen China en de Filipijnen vond plaats in de Zuid-Chinese Zee, een regio van groot geopolitiek belang met tal van conflicten. Deze bestaan voor een groot deel uit Chinese aanspraken op eilanden, visserijgronden en aardgas- en oliereserves, die volgens Indonesië, Maleisië, Brunei, Vietnam, Taiwan of de Filipijnen tot hun invloedssfeer behoren. China en Japan hebben soortgelijke conflicten in de Oost-Chinese zee.
Drukbevaren handelsroute
De Zuid-Chinese Zee is een drukbevaren handelsroute tussen Europa en Azië, waarbij de straat van Malakka (tussen het vasteland van Maleisië en het Indonesische Sumatra) een belangrijke rol speelt. Een gewapend conflict zal deze scheepvaartroute verstoren. Het streven van China om Taiwan te herenigen met het vaste land, is een geopolitiek risico op zich. Een oorlog zal grote invloed hebben op de Europese handelsstromen met beide landen. Taiwan is een grote leverancier van computerchips en China is naast een belangrijke afzetmarkt ook een bron van veel belangrijke grondstoffen.
De Europese Unie heeft zondag in een verklaring gezegd dat ze de 'gevaarlijke acties' van de Chinese kustwacht tegen Filipijnse maritieme operaties die overeenkomstig de wet zijn, veroordeelt. Hierop liet de Chinese missie in Brussel weten dat "De Europese Unie geen partij is in de kwestie van de Zuid-Chinese zee en niet het recht heeft om met haar vinger te wijzen."
Bron: evofenedex