In Primeur nummer 17 van 14 april 1989 verscheen een artikel over een primeur in AGF-land: groenten als relatiegeschenk bij de firma C.A. van Dijk in 's-Gravenzande. De redactie informeerde destijds naar de eerste reacties bij klanten.
Groenten als relatiegeschenk
Sinds enkele maanden brengt de firma C.A. van Dijk B.V. te 's-Gravenzande op het gebied van verpakte groenten iets geheel nieuws op de markt. Deze primeur is een prismavormige karton van 60 bij 26/13 cm, waarin 10 kg verschillende soorten groenten zijn verpakt. De buitenkant van de doos is in frisse kleuren bedrukt met min of meer abstracte afbeeldingen van groenten. De eerste praktijkervaringen met deze nogal revolutionaire verpakking zijn volgens Van Dijk bijzonder hoopgevend.
Peter Ouwendijk achter de band waarop de groentedozen samengesteld worden.
Op 29 maart jl. werden op een familiedag van de Hoogovens groep te IJmuiden de eerste driehonderd verkochte pakketten met groenten door een afvaardiging van Van Dijk aan personeelsleden overhandigd. "De mensen waren zeer verrast en enthousiast over dit bijzondere relatiegeschenk. Voor ons is dat het bewijs dat onze vinding zeker bij de consument naar waarde wordt geschat", zegt Peter Ouwendijk, die samen met Fred Albers verantwoordelijk is voor de verkoop van dit pakket.
Directeur C. van Dijk liep al een jaar of vijf rond met de gedachten over een geheel nieuw soort verpakking en presentatie van groenten. "De opzet was een compleet weekpakket van groenten voor een gemiddeld gezin. Langzaam maar zeker en na veel experimenteren en onderzoek kreeg het idee meer vorm. Het uiteindelijke resultaat werd begin dit jaar voor het eerst op een kleine show in het bedrijf aan fabrikanten en enquĂȘteurs getoond. Daarbij werd tevens gedemonstreerd dat de kartons, niettegenstaande hun afwijkende vorm, uitstekend stapelbaar zijn."
De eerste doos is klaar en staat op de pallet
Doelgroepen
De afbeelding van groenten op het karton is ontworpen door de Noord-Hollandse kunstschilder R. de Boer. De kartons worden geleverd door de firma Trimbach.
Peter Ouwendijk: "We hebben twee doelgroepen benaderd om erachter te komen hoe de nieuwe verpakkingsvorm op zijn toepassing in de praktijk beoordeeld zou worden. Dat waren het winkelbedrijf en het bedrijfsleven. Bij het winkelbedrijf bleek de mogelijke verkoop van het weekpakket in ons karton op nogal wat bedenkingen te stuiten. Door de winkeliers wordt namelijk gevreesd dat de op deze wijze verpakte groenten voor terugloop in de verkoop van losse groenten zal zorgen. Bovendien zouden de klanten steeds eerst de inhoud van het karton willen controleren. Veel meer interesse en enthousiasme ondervinden we van de kant van het bedrijfsleven. Daar ziet men een in een aantrekkelijk jasje gestoken compleet groentenpakket als relatiegeschenk wel zitten. Het is weer iets anders dan de gebruikelijke relatiegeschenken. Bovendien speelt zo'n rijk gesorteerd groentenpakket goed in op de tegenwoordige tendens om meer natuurlijke en gezonde voeding te gebruiken."
Fred Albers, die samen met Peter Ouwendijk verantwoordelijk is voor de verkoop van de groentedozen
Basisinhoud
De basisinhoud van het karton bestaat uit aardappelen, komkommers, sla, prei, tomaten, uien, paprika, een hoofdgroente, een bijgroente, een extra groente, een bijartikel en een verrassing. De kartons worden in het bedrijf van Van Dijk zelf aan de lopende band klaargemaakt en franco aan huis geleverd.
"Het spreekt vanzelf dat de beste kwaliteit voor verpakking in aanmerking komt. Wat vandaag wordt ingepakt, wordt morgen afgeleverd. Op een pallet gaan honderd kartons. We zijn erop berekend per jaar 700.000 van deze kartons te kunnen leveren. De verpakkingslijn van de kartons draait zoveel mogelijk gedurende de normale bedrijfsuren. Vorm en uitvoering van de verpakking zijn wettelijk beschermd", aldus Peter Ouwendijk.
Bron: Primeur - 3e jaargang - nummer 17 - 14 april 1989