Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rekenkundige ondergrens stikstof blijft uit

Op 15 augustus publiceerden TNO en de Universiteit van Amsterdam hun verkenning naar een weten­schap­pelijk onderbouwde rekenkundige ondergrens voor vergunningverlening. De verkenning heeft geen ondergrens opgeleverd. LTO vindt het teleurstellend dat wetenschappers geen consensus hebben bereikt over een dergelijke ondergrens. LTO constateert dat de auteurs in het rapport zich meer lijken te richten op juridische en politieke risico's dan op wetenschappelijke feiten.

De vragen die de basis voor dit onderzoek vormden, worden volgens LTO niet beantwoord. Sterker nog: het onderzoek leidt volgens LTO tot meer onduidelijkheid, onzekerheid en nieuwe vragen. De conclusie die IPO aan het rapport koppelt is dan ook – onvermijdelijk – dat het noodzakelijk is om verder vervolgonderzoek in te stellen. LTO-voorzitter Ger Koopmans: "Als van de agrarische sector inspanningen worden gevraagd om stikstofemissies terug te dringen, dan moet de wetenschappelijke basis op orde zijn. Uit dit rapport blijkt eens te meer dat dit niet het geval is. Dat maakt de geloofwaardigheid van het huidige stikstofbeleid er niet groter op."

In het rapport stellen de onderzoekers dat het wél aannemelijk is dat er een ondergrens moet zijn, maar dat er vooralsnog onvoldoende meetgegevens voorhanden zijn om die statistisch te kunnen onderbouwen. LTO vindt het teleurstellend dat wetenschappers geen consensus hebben weten te bereiken ten aanzien van deze ondergrens. Naar de mening van LTO staan er in het rapport zelf wel degelijk aanknopingspunten voor een rekenkundige ondergrens, zoals de in hoofdstuk 3 genoemde 1 tot 18 mol.

Droge depositie
De bezwaren van LTO tegen (het fundament onder) het huidige stikstofbeleid worden in het rapport bevestigd. Nadrukkelijk stellen de opstellers dat de kennis van droge depositie zeer beperkt is en nagenoeg uitsluitend berust op een modelmatige benadering. LTO vindt dat een zorgwekkende constatering, want droge depositie vormt 2/3e van de totale stikstofdepositie. In een vorig jaar door RIVM en TNO gepubliceerde studie naar de droge stikstofdepositie in de duinen van Zuid-Holland bleek bijvoorbeeld dat de feitelijk gemeten droge depositie meer dan tweemaal lager was dan de modelmatig berekende depositie.

Alternatief
Dat onderzoekers er niet in geslaagd zijn om op basis van de beschikbare data een rekenkundige ondergrens vast te stellen is een gemiste kans. Op basis van dit rapport onderschrijft LTO het IPO-advies aan de minister van LVVN om de aangrijpingspunten uit het rapport spoedig op te pakken. Op basis van een expertoordeel kan en moet er volgens LTO binnen afzienbare tijd een (hogere) ondergrens worden vastgesteld. En terecht willen provincies, mede in het belang van de PAS-melders, samen met de minister kijken naar het alternatief van een beleids­matige drempelwaarde, zoals opgeno­men in het Hoofdlijnenakkoord. Koopmans: "Hoewel teleurgesteld, sterkt het ons in de opvatting dat het stikstofbeleid écht anders moet. Snelheid is geboden."

Bron: LTO

Publicatiedatum: