Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consumenten blijven groenten kopen, zelfs als de prijzen hoog zijn"

Inflatiegerelateerde prijsstijgingen, klimaatgerelateerde leveringsproblemen en een algemene terughoudendheid bij Duitse consumenten: ook dit boekjaar brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor de AGF-sector. Ondanks de hoge prijzen en afnemende koopbereidheid van consumenten, heeft het Noord-Duitse handelsbedrijf Elbegarten, met vestigingen in Glückstadt en op de groothandelsmarkt in Hamburg, tot nu toe een bevredigend boekjaar. "We zouden de verkoop als goed omschrijven, hoewel er soms een tekort aan goederen was doordat telers laat of helemaal niet konden planten. Aan de verkoopkant zien we echter dat consumenten deze producten blijven kopen, zelfs bij hoge prijzen, zoals bloemkool in de winter," aldus Kai en Tim Hauschildt.

Vooral tijdens de seizoensovergangen deden zich soms leveringsproblemen voor. "Dit hield in dat we na een korte periode van aanbod van Duitse producten moesten terugvallen op geïmporteerde goederen. Bij bepaalde producten, zoals bloemkool, werden meerdere oogsten uitgesteld, wat op zijn beurt weer leidde tot een overaanbod op de markt. Door het natte weer in de lente konden de groentevelden helaas later worden beplant dan in voorgaande jaren, waardoor het seizoen in Noord-Duitsland ongeveer twee weken later begon. De zware regenval in de lente, gevolgd door een droge mei, zorgde er bovendien voor dat jonge planten van veel gewassen minder wortels ontwikkelden en moeite hadden om de droogte te doorstaan."


Het afzetgebied van het bedrijf, dat in 2013 werd opgericht, beslaat Noord-Duitsland en Denemarken. De belangrijkste klanten zijn retailers, groothandelaren, detailhandelaren, cateringbedrijven en wekelijkse markthandelaren, evenals scheepsbevoorraders. Het bedrijf is gepositioneerd als totaalleverancier en bedient zijn klanten 7 dagen per week.

Daling van de vraag in de horeca
Elbegarten bedient zowel retailers als traditionele groothandelaren, waaronder veel klanten in de cateringsector. Ondanks inflatie en prijsstijgingen is de vraag van retailers tot nu toe vrijwel onveranderd gebleven. "De cateringsector is echter zwakker," aldus Jan Johannßen. "De prijsstijgingen in de buitenshuismarkt zijn duidelijk merkbaar, en mensen gaan minder vaak uit eten." Hij voegt toe: "De prijzen van bepaalde artikelen zijn dit jaar aanzienlijk hoger. Door de vakantieperiode is de huidige marktsituatie vrij rustig, en ligt het prijsniveau niet erg hoog. We merken echter dat alle goederen die door het weer vertraging opliepen, nu in grote hoeveelheden op de markt komen. Met de huidige wat hogere prijzen is de vraag goed in balans."


Het verkoopteam van Elbegarten. Van links naar rechts: Kai Hauschildt, Jan Johannßen en Tim Hauschildt.

Personeelstekort als existentiële bedreiging
Het verkoopteam van Elbegarten blijft over het algemeen optimistisch over de resterende maanden van het huidige boekjaar. "We zijn benieuwd hoe de horeca zich verder zal ontwikkelen. Momenteel horen we dat het toerisme aan de Noord- en Oostzee afneemt." Daarnaast blijft het ernstige personeelstekort langs de hele waardeketen een probleem, wat zowel de arbeidskosten als de beschikbaarheid van bereidwillige werknemers beïnvloedt. "Vooral in de productie en de daaraan gekoppelde processen zien we het gebrek aan personeel als een existentiële bedreiging voor veel handelsbedrijven en producenten. Dit probleem brengt uiteindelijk de hele keten in gevaar—van productie en goederenbehandeling tot chauffeurs, bezorging, koks in de horeca en gespecialiseerd personeel in supermarkten."

Voor meer informatie:
Silke Hauschildt
Elbegarten GmbH
Grillchaussee 126
25348 Glückstadt, Duitsland
Tel: +49 4124 6025 110
[email protected]
www.elbegarten.com

Publicatiedatum: