Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loek Smets, P. Smets & Zn.:

“Allochtone supermarkten en boerderijwinkels zijn onze belangrijkste groeimarkten”

Tholen - Sinds 1930 is P. Smets & Zn. een gevestigde naam als groothandelaar in Geleen. Terwijl vele collega-grossiers door de jaren heen verdwenen, heeft Smets haar positie steeds verder versterkt en uitgebreid. Een belangrijke opkomende markt voor P. Smets & Zn. zijn de allochtone supermarkten. "In ons afzetgebied rond Geleen is er een grote Turkse en Italiaanse gemeenschap", vertelt Loek. "Deze winkels kopen vaak grotere hoeveelheden groenten en fruit, waardoor de volumes daarheen toenemen. Vooral in Duitsland groeit het aantal allochtone winkels sterk, en nu ook in België."

Vlak na de Tweede Wereldoorlog opende opa Smets een klein groentewinkeltje in de binnenstad van Geleen. Al snel werd de overstap gemaakt naar een groothandel, een rol die het bedrijf tot op de dag van vandaag vervult. "In 1961 namen mijn vader Pierre en zijn broer Twan het bedrijf over", vertelt Loek. "Vanaf dat moment kwam de groei in een stroomversnelling." Het eerste grote pand werd in 1995 gebouwd en in 2005 volgde een verdubbeling van deze ruimte. Tegenwoordig beschikt P. Smets & Zn. over twee locaties met ruim 6000 vierkante meter aan geconditioneerde ruimte en ongeveer 40 medewerkers. Onder leiding van de derde generatie blijft het bedrijf groeien en innoveren, met een sterke focus op klantgerichtheid, brede beschikbaarheid van producten en een fijnmazige distributie. Dat laat zien dat P. Smets & Zn. niet het typische familiebedrijf is waar de derde generatie het vaak moeilijk heeft. Integendeel, de derde generatie bij Smets gaat juist vol gas vooruit met passie en energie. Volgens Loek is het spel van de handel wat het werk leuk maakt. Loek: "Je moet goed gek zijn, 100% voor de zaak gaan en geen 9-tot-5-mentaliteit hebben."

Van groot naar klein
Volgens Loek ligt de kracht van P. Smets & Zn. in het vermogen om grootschalige partijen te verdelen naar kleinere hoeveelheden en een zeer breed assortiment aan te bieden. "We bieden een totaalpakket, waarmee we al onze klanten, van een Turkse markthandelaar tot de beste groenteman van Nederland, volledig kunnen voorzien," zegt hij.

De klantenkring van P. Smets & Zn. bestaat voornamelijk uit detaillisten, horecaleveranciers, marktkooplui en boerderijwinkels. "Ongeveer 65% van de verkoop is gericht op winkels, 20% op markten en 15% op horecaleveranciers," licht Loek toe.

Digitalisering
Een belangrijk aspect van hun succes is de online verkoop, die tegenwoordig ongeveer 50% van de omzet vertegenwoordigt. Het overige deel van de verkoop vindt plaats via cash & carry (5-10%) en telefonisch (40-45%). De webshop, voorzien van actuele foto's, zorgt ervoor dat klanten precies weten wat ze kunnen verwachten. "Onze webshop is een gouden greep geweest. Alle producten die op de webshop staan, zijn de producten die hier binnen staan. Zo zijn we altijd up-to-date. 'What you see, is what you get'." Gezien het grote aantal etnische klanten is online bestellen ook een uitkomst, omdat het taalbarrières en dus fouten vermindert.

Want de logistieke operatie moet gesmeerd en accuraat lopen. "Online bestellingen die tot middernacht binnenkomen, worden de volgende ochtend al bezorgd," legt Loek uit. De eerste vrachtwagens vertrekken om 2 of 3 uur 's nachts om klanten binnen een straal van 100-150 kilometer rond Geleen te bevoorraden. Dit gebied is strategisch gekozen om rendabele dagritten mogelijk te maken. "Met een vloot van 11 vrachtwagens kunnen we elke hoek van dit gebied bedienen", voegt hij toe.

Inkoop en trends
Het assortiment is zeer breed; in principe is "alles" beschikbaar. Het netwerk om in te kopen is vertakt over heel de wereld, beschikbaarheid is geen probleem. Loek: "Zolang de klant betaalt, kunnen we alles leveren, al moeten we in geval van misoogsten ijsbergsla uit Canada halen."

Het bedrijf merkt geen significante trend naar lokaal of biologisch; het draait om kwaliteit en wat de klant wil. Toch halen ze veel product uit de directe omgeving. Een groot deel van de inkoop gebeurt via veilingen zoals ZON, BelOrta en The Greenery, waar dagelijks ingekocht wordt. Over de recente fusie tussen BelOrta en The Greenery heeft Loek Smets nog geen sterke mening. "Ik zie de ontwikkelingen afwachtend aan", zegt hij. "Bij BelOrta staan de producten binnen twee uur na aankoop klaar op de gewenste locatie, wat bizar goed is. Bij The Greenery gaat het daarentegen nogal eens mis." Daarnaast heeft het bedrijf eigen import uit Zuid-Europa en Noord-Afrika, vooral voor producten zoals watermeloen, citrus en steenfruit.

Uitdagingen en toekomst
Loek benadrukt dat de toekomstvisie van het bedrijf gericht is op beheersbare groei. "We gaan geen overhaaste stappen zetten." Het nieuwe pand is voorbereid op de stijgende vraag naar voorbewerkte en kant-en-klare producten, hoewel Smets momenteel bijna uitsluitend onbewerkte groenten en fruit levert. Eén van de grootste uitdagingen voor P. Smets & Zn. is het vinden van personeel. "Jonge sollicitanten haken vaak af als ze horen dat ze met hun handen moeten werken en hun telefoon in hun broekzak moeten houden", zegt Loek. "Chauffeurs zijn wel te vinden, maar uitbreiding van de distributieroutes is complex zonder voldoende personeel."

Dit artikel verscheen eerder in editie 7, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
P. Smets & Zn.
Tel: 046-4742381
[email protected]
www.psmets.nl