Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nicole Visbeen, DLG Logistics:

“De interactie met klanten en de dynamiek van de sector hebben me echt gegrepen”

Tholen - In een sector die over het algemeen door mannen wordt gedomineerd, vallen vrouwen automatisch op. Nicole Visbeen, Tradelane manager bij DLG DailyFresh Logistics, is zo'n AGF'ster. In dit eerder in vakblad Primeur gepubliceerde artikel deelt ze haar ervaringen.

Geboren in een familie die diep geworteld is in de transportsector, leek het bijna onvermijdelijk dat Nicole dezelfde weg zou inslaan. Visbeen Transport werd in 1925 opgericht door haar overgrootvader, Adrianus Visbeen. Sinds 1998 werkt het bedrijf samen met Post-Kogeko in DailyFresh Logistics, dat in 2019 onderdeel werd van het huidige DLG Logistics, een fusie van alle drie de bedrijven.

Aanvankelijk leek de transportsector haar niets. "Vrachtwagens waren totaal niet mijn ding", vertelt Nicole. Maar toen ze op 16-jarige leeftijd in aanraking kwam met de hectiek van de AGF-logistiek bij DailyFresh Logistics, was ze verkocht. "De interactie met klanten en de dynamiek van de sector hebben me echt gegrepen."

Hart bij de klant
Dit markeerde het begin van een loopbaan waarin ze het bedrijf vanaf de basis leerde kennen. Nicole begon met taken zoals order entry en routeplanning. Na twaalf jaar in operationele functies ontdekte Nicole haar passie voor de commercie. "Daar ligt mijn hart. Ik kan echt uren praten over klanten, hun producten en hoe we aan hun behoeften kunnen voldoen. Daar haal ik enorm veel energie uit."

Uiteindelijk leidde deze passie haar naar haar huidige positie als Tradelane manager, waar ze verantwoordelijk is voor DailyFresh Logistics. "Ik denk dat ons vermogen om een persoonlijke service toe te voegen aan de logistieke dienstverlening ons echt onderscheidend maakt in de sector. We kijken altijd vanuit het perspectief van de klant, in plaats van eerst naar vrachtwagens en routes te kijken."

Milder
De logistieke sector staat misschien meer nog dan de AGF bekend als een mannenwereld. "Mijn grootste uitdaging was het winnen van het vertrouwen van klanten", vertelt Nicole. "Zodra je hebt laten zien dat je weet waar je het over hebt, behandelen ze je gelijkwaardig, misschien zelfs met respect. Ik denk dat de strijd tussen een vrouw en een man bij de klant een stuk milder is dan de concurrentie tussen mannen onderling." Nicole ziet ook dat de sector langzaam verandert; steeds meer vrouwen vinden het leuk om in de logistiek te werken, en DLG spant zich in om dit te bevorderen. "In onze interne podcastserie over DLG hadden we een aflevering met diverse vrouwen die al lange tijd werkzaam zijn in de AGF-transportsector. We bespraken de uitdagingen van vrouwen in de logistiek, inclusief hoe we meer vrouwen kunnen aantrekken en behouden. Momenteel vervullen vrouwen slechts ongeveer 15% van de operationele rollen, maar we streven ernaar dit percentage te verhogen."

Podcast
De podcast biedt een platform waarop DLG verschillende onderwerpen deelt, van praktische zaken zoals schadepreventie tot inspirerende verhalen van chauffeurs. Nicole: "Het is een waardevol middel, vooral omdat chauffeurs tijdens het rijden kunnen luisteren in plaats van 's avonds video's te moeten bekijken of teksten te lezen. Met dit soort initiatieven streven we ernaar om niet alleen onze operationele efficiƫntie te verbeteren, maar ook onze kernwaarden van professionaliteit, respect, ondernemerschap, focus en samen (PROFS) te versterken, zowel binnen ons team als richting onze klanten."

Uithoudingsvermogen
Teamwerk en innovatie zijn aspecten van haar werk waar Nicole trots op is. "Luisteren naar de klant is essentieel. Het lijkt simpel, maar in deze dynamische en soms dominante wereld is dat vaak een uitdaging. Ons team heeft een groot uithoudingsvermogen en de wil om altijd het beste voor de klant te doen." Daarnaast is ze trots op het samengaan van Visbeen, Post-Kogeko en DailyFresh Logistics. "Wij hebben altijd de belangen van beide families en de stabiliteit van onze organisatie op de lange termijn voor ogen gehad. Zeker in tijden van grote wereldwijde uitdagingen zoals Brexit en Covid-19, heeft dit ons de nodige veerkracht gegeven. Zonder deze stap zouden we nu mogelijk niet staan waar we zijn."

Balans
Hectiek rondom Brexit heeft plaatsgemaakt voor relatieve rust binnen DailyFresh Logistics. Want waar voorheen vooral flexibiliteit gevraagd en geleverd werd, is nu vroegtijdig plannen en coƶrdinatie met overheidsinstanties essentieel geworden. Dat maakt de balans vinden tussen thuis en een hectische en verantwoordelijke baan wat gemakkelijker. "Werken is echt mijn passie", besluit Nicole, "maar naast mijn werk is er ook tijd voor mijn gezin."

Dit artikel verscheen eerder in editie 7, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
DLG Logistics
www.dlg-logistics.com/nl/home
[email protected]