Tholen - Het interne transport in de kas wordt de laatste jaren aardig doorontwikkeld. AGV's zijn geen uitzondering meer. AGV staat voor Automated Guided Vehicle. Het is een elektrisch aangedreven voertuig dat onbemand het product transporteert van de kas naar de verwerkingsruimte, en weer terugrijdt. Het doet futuristisch aan als je de voertuigen onbemand ziet rijden; er is niemand bij in de buurt, het rijdt volledig autonoom.
AGV
Steenks Service verkoopt naast de traditionele, beproefde buisrailwagens van Berg Hortimotive en Berkvens ook volop AGV's. Wouter Steenks ziet de toegevoegde waarde van de AGV's op dit moment vooral in de paprikateelt. "In de paprika's wordt op hoogte geoogst door middel van een buisrailwagen met oogstcontainer. Dit complete set wordt als deze vol geoogst is op het betonpad gezet en met een druk op de knop rijdt hij daarna volledig automatisch naar de verpakkingshal. Daar wordt de volle paprikacontainer gelost en wordt hij weer met een lege container naar het juiste pad retour de kas in gestuurd."
Bij tomaten en komkommers is dat anders. "Daar wordt wel AGV ingezet, maar in veel kleinere aantallen. Het oogsten van tomaten gebeurt lopende weg en de karren worden verzameld op het betonpad. Vervolgens worden de vol geoogste karren daar aan elkaar gekoppeld en door een AGV-elektrotrekker naar de verwerkingsruimte gereden. De tomaten- en komkommerteelt vraagt dus om minder AGV-gestuurde voertuigen/techniek, terwijl je in de paprikateelt elke oogst een AGV-paprika-oogstwagen nodig hebt om te kunnen oogsten."
Oogstrobot
De techniek staat niet stil. Op de vraag hoe Wouter de ontwikkelingen rondom oogstrobotisering ziet, merkt hij op dat hij nog niet snel veel ziet veranderen in de praktijk. Hij snapt de behoefte wel, want het arbeidsprobleem wordt groter. "Het duurt gewoon nog wel even voordat het rond te rekenen is. De huidige oogstrobots doen hun best, maar halen naar mijn idee de capaciteitsnorm gewoon nog niet. Bovendien laten ze nog een +/- 30 % van het te oogsten product hangen in een pad. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er, nadat de robot zijn werk heeft gedaan, nog iemand door de paden moet om de +/- 30 % van de niet geoogste trossen er nog af te halen?"
Wouter is wel benieuwd naar de invloed van de toenemende teelt in Tunesiƫ en Marokko. Deze wordt ingegeven door de stijgende energiekosten. "Daar is de grond en de arbeid goedkoper bovenop de lagere energiekosten. Wat is de invloed op de prijzen? Wat gaat er dan gebeuren? We gaan het zien."
Tot de orde van de dag
Maar zover is het nu nog allemaal niet. Steenks Service krijgt het tijdens de teeltwisseling, als vanouds, lekker druk. En kort daarop volgen de onderhoudswerkzaamheden op zowel locatie als in de werkplaats. Wouter: "We verwachten dat de aanvragen naar nieuwe interne transportmiddelen binnenkort weer gaat toenemen. De investeringen op het gebied van energiebesparing, liggen voor de meeste telers achter zich. Tijd voor datgene wat is blijven liggen: weer investeren in nieuwe buisrailwagens," sluit Wouter lachend af.
Voor meer informatie:
Steenks Service
Tel: +31(0)174-510266
[email protected]
www.steenks-service.nl