Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rechter: lespakket is kinderreclame, duurzaamheidsclaims moeten worden aangepast

De reclamerechter heeft uitspraak gedaan over een klacht die ZLTO en Agrifacts hebben ingediend tegen een lespakket van Greenpeace. Een zevenkoppige Reclame Code Commissie (RCC) boog zich over deze klacht en oordeelde dat het lespakket kinderreclame is én misleidende duurzaamheidsclaims bevat.

Het lespakket gaat over de impact van de vleesproductie op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Het voedt volgens de boerenorganisaties 'angstgevoelens bij kinderen met de welbekende beelden van ronkende schoorstenen, bedreigde diersoorten, zieke kinderen en brandende regenwouden. Kinderen leren via het lespakket bijvoorbeeld dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto's, dat vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld en dat vlees eten mensen ziek maakt.'

"We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen", zegt ZLTO-directeur Kathleen Goense bij LTO-Noord over de beslissing een klacht te formuleren tegen Greenpeace. "Dit is beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie met als doel om kinderen minder vlees en zuivel te laten eten. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de reclamerechter gestapt."

Uitspraak
De commissie oordeelde dat het lespakket inderdaad kinderreclame is, wat Greenpeace tijdens de hoorzitting bestreed. Ook is de commissie het met ZLTO eens dat het voor kinderen niet duidelijk is dat het om reclame gaat.

Goense: "Op een aantal inhoudelijke klachten kregen we gelijk van de RCC. De commissie oordeelde dat de mededeling 'de industriële vleesproductie maakt mensen ziek' te stellig is. Greenpeace probeert hiermee in te spelen op angstgevoelens bij kinderen, vindt de commissie. Ook de uitspraak 'vlees is honger' is volgens de RCC te stellig en niet gerechtvaardigd." Greenpeace kreeg het advies niet meer op deze manier reclame te maken.

"Op andere punten kregen we geen gelijk. Zo mag Greenpeace volgens de RCC zeggen dat vlees en zuivel niet nodig zijn om gezond te blijven. Ook de verschillende stellingen over de impact van vlees op het klimaat zijn volgens de RCC voldoende onderbouwd", vertelt Goense

Greenpeace krijgt het advies om enkele claims aan te passen. ZLTO en AgriFacts volgen dit op de voet. Mocht Greenpeace in gebreke blijven, dan kan hoger beroep worden ingediend.

Klankbordgroep
ZLTO wil vaker werk maken van onderwijs- en reclamematerialen die leugens over de land- en tuinbouw bevatten. Daarom is er een klankbordgroep opgezet van leden en experts. De eerstvolgende bijeenkomst is op 17 oktober 2024. Leden die mee willen helpen, kunnen zich melden bij specialist Public Relations, [email protected].

Bron: LTO Noord

Publicatiedatum: