Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer dan helft vrachtauto's rijdt leeg rond in Nederland

Meer dan de helft van de vrachtauto's in Nederland rijdt leeg rond, zo blijkt uit de laatst beschikbare cijfers. Minder leeg rondrijden kan helpen het fileprobleem te verlichten en draagt ook bij aan duurzaamheid. Evofenedex probeert met behulp van Compose het ondernemers makkelijker te maken.

Volgens Geert van Eijk, beleidsadviseur Vervoer van evofenedex, zijn niet alleen duurzaamheid en het fileprobleem redenen om na te denken over een hogere beladingsgraad. De voor 2026 aangekondigde vrachtwagenheffing, waarbij per gereden kilometer betaald moet worden, is nog een goede reden. "Dat moet ons gaan helpen de beladingsgraad omhoog te brengen. Bovendien kan de opbrengst gestoken worden in projecten om minder kilometers te maken. En dus ook lege kilometers."

Compose als hulpmiddel
Compose kan daarbij helpen. Het programma, waarbij op basis van diverse criteria gezocht kan worden naar mogelijke partners om strategisch samen te werken, loopt al enige jaren. De eerste duurzame samenwerkingen zijn er inmiddels, al is dit niet voor iedereen de oplossing. "Hoe graag je ook vol heen en terug wil, dat kan niet altijd. Je kunt geen vis in een vrachtwagen voor medicijnen meenemen."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: