Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Drie hittegolven van 40°C+ in Mexico vragen om aanpassingen kas

De extreme weersomstandigheden die zich in mei in Mexico voordeden waren voor veel telers een halsbrekende gebeurtenis. In sommige gevallen was het een ramp.

"Dus toen ik onlangs de kans kreeg om Pharis te spreken, discussieerden we over het hete weer en wat het veranderende klimaat betekent voor telers die zich in de gevarenzone bevinden", vertelt Alejandro Medina van Svensson, die over het weer sprak met Pharis Rico van Plantanova, uit Mexico. "Mei was heet, sommigen zeggen zelfs extreem. Wat was jouw ervaring in Tuxpan?", vroeg ze hem.

Pharis Rico: "Nou, we hebben het geluk dat de vallei een gematigd klimaat heeft. Er is altijd een verkoelend briesje en er is water, maar de maand mei was absoluut ongekend. Onze temperatuurpieken liggen normaal gesproken rond de 30 of 31°C, maar in mei zagen we iets extreems. We hebben nog nooit drie hittegolven op rij gezien met temperaturen tot 40 graden in mei. De hele wereld wordt heter. Ik reis veel en ik zie het overal."

AM: "Je kent veel telers. Belden mensen elkaar op om advies te vragen over hoe ze ermee om moesten gaan?"

PR: "Ja, natuurlijk. Ik ken iemand die me belde om te zeggen dat hij geen tomaten meer ging verkopen. Hij zei dat hij een ketchupbedrijf ging beginnen. Dat komt omdat met die hitte de tomaten volledig aan de trostomaat rijpten. Hetzelfde probleem veroorzaakte veel problemen met de leveringsschema's van mensen en omdat hun oogst voortijdig eindigde, kwamen ze veel eerder naar ons toe voor nieuwe planten en we konden niet altijd reageren, omdat we de ruimte niet hadden gereserveerd."

Drie hittegolven op rij overleven
AM: "Wat konden jullie bij Plantanova doen om de hete temperaturen van toen het hoofd te bieden?"

PR: "Nou, we hadden geluk met de timing, want we hadden net een PARperfect dubbel schermsysteem van Svensson geïnstalleerd en dat maakt, in combinatie met verticale ventilatoren en verneveling, een groot verschil. Serieus, zonder het gebruik van technologie zouden we te maken krijgen met temperaturen van 47°C in onze kassen bij weer zoals we in mei zagen. En hoge temperaturen betekenen meer insecten, zowel de goede als de slechte. Maar we hebben in ons bedrijf geleerd dat we het ons niet kunnen veroorloven dat trips in de gewassen terechtkomt. Daarom gebruiken we de kleinste Xsect-netten van Svensson. Als we geen schermen zouden gebruiken om de hoeveelheid licht en warmte te regelen, zouden we het gewas niet op deze manier kunnen beschermen en zouden we niet succesvol zijn."


Gewassen op Plantanova dit voorjaar

AM: "Denkt u dat mensen dan misschien moeten stoppen met telen als het het warmst is?"
PR: "Nou, dat is eigenlijk hoe het vroeger was. Er was seizoensgebondenheid. Je verwachtte geen zachtfruit als het geen bessenseizoen was. Of appelen. Je verwachtte tomaten op het moment van de tomatenoogst. Maar dat is niet meer wat de klant verwacht. Ze willen jaarrond planten. Voor ons betekent dit dat we op elk moment van het jaar jonge planten aan onze klanten moeten leveren, zodat de nieuwe groeicyclus kan beginnen."

AM: "Was er iets ongewoons dat jullie moesten doen om de drie hittegolven in mei door te komen?"

PR: "Eén ding is dat we over het algemeen, als het een beetje moeilijk wordt, met andere lokale telers praten over hoe zij ermee omgaan. Je wisselt tips en ideeën uit. Maar in mei belde ik mensen over de hele wereld voor advies. We zaten veel aan de telefoon met het team van Svensson, mensen in Frankrijk en andere warme regio's. Het zit zo: deze omstandigheden zijn nieuw voor onze regio, dus het heeft geen zin om advies te vragen aan mensen in een regio die deze hitte nog nooit hebben meegemaakt."


Het team van Pharis test nu de integratie van LED-blauw licht naast hun schermopstelling.

Zich aanpassen aan de extreme hitte
AM: "Wat zou uw advies zijn voor iemand met een eenvoudiger bedrijf, bijvoorbeeld een polytunnel hier in Mexico of een andere traditionele kas in een warme regio? Misschien overwegen zij ook of ze moeten aanpassen wat ze doen?"

PR: "Mijn suggestie is om vijf tot tien jaar vooruit te denken en rekening te houden met waterschaarste, klimaatproblemen en je mensen. Als je bereid bent om deze dingen goed aan te pakken heeft je bedrijf een kans om de komende jaren te floreren. Maar we moeten niet wachten met aanpassen tot het te laat is."

AM: "Hitte zoals we hebben gezien moet moeilijk zijn voor het personeel. Heb je ooit iemand moeten helpen die uitgeput is van de hitte?"

PR: "Ja, natuurlijk vaak genoeg. Het maakt niet uit of je een ultraloper bent of een superatleet. 40 graden is 40 graden. Vroeger gaven we onze mensen een medische keuring als ze bij ons begonnen, maar tegenwoordig moeten we ook medisch bekijken of ze deze hoge temperaturen wel aankunnen."

Drie stappen om je bedrijf toekomstbestendig te maken
AM: "Hoe zit het met degenen die zeggen dat duurzaamheid en het milieu leuk zijn om te hebben, maar dat ze het zich niet kunnen veroorloven om daarin te investeren?"

PR: "Praat met mensen die deze problemen hebben opgelost. Win goed advies in. En als zij je adviseren om te investeren en je denkt dat het te duur is, dan zit je misschien niet in de juiste business. Neem onze situatie. Op dit moment regent het veel in Mexico. We hebben goed water in onze put. Maar we investeren in technologie om ons water te recirculeren met het doel om het regenwater zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We denken namelijk niet aan dit seizoen, maar aan de komende dertig of veertig jaar. En dan is er ook nog de consument. Toen ik in deze sector begon was een tomaat een tomaat. Nu wil de consument een product dat het hele seizoen meegaat en hun verwachtingen over de smaak groeien snel. En dan is er nog het duurzaamheidsaspect en de behandeling van mensen."

AM: "Je vertelde me eens dat je inspiratie haalt uit koffie en wijn, wat bedoel je daarmee?"

PR: "Ik denk dat als er één ding is waar we het nog niet over hebben gehad en dat belangrijk is, dan is het dat we meer naar buiten moeten leren kijken. Om een woord uit ons werk bij Plantanova te gebruiken: kruisbestuiving. We moeten meer leren van andere sectoren. Je kent de manier waarop een barista, een koffiekenner, het belangrijk vindt of het kopje is opgewarmd voordat de koffie wordt ingeschonken, of ze zeggen dat een dubbele espresso geen dubbele espresso is als het 65 of 70 milliliter is in plaats van twee keer 30 ml. Ik raak geïnspireerd door koffiezetten. Door dat niveau van detail. Of door een wijnmaker die zo trots is op de kwaliteit en smaak van de teelt van een seizoen dat hij de fles omdoopt tot "à mon Père". Stel je voor, je geeft er zoveel om dat je het aan je vader wilt opdragen. Mensen vragen me waarom we zoveel investeren in technologie bij Plantanova. Dat is omdat we een kwaliteitsniveau willen bieden dat momenteel niet bestaat in het land."

Voor meer informatie:
Ludvig Svensson
[email protected]
www.ludvigsvensson.com

Plantanova
www.plantanova.com.mx

Publicatiedatum: