Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer verkoopkansen en minder risico's voor Japanse vertical farms

"Dankzij ons netwerk kunnen we meer sla verkopen dan we alleen zouden kunnen. Als onderdeel van een netwerk van vertical farms leveren we verschillende slasoorten aan de binnenlandse voedselverwerkende sector. Deze verbinding helpt ons risico's te beheersen die te maken hebben met over- of onderaanbod," vertelt Yoshio Shiina, president van Mirai Corporation een Japanse vertical farm en leverancier. Mirai's bedrijfsactiviteiten zijn onderverdeeld in drie segmenten: telers, leveranciers van apparatuur en externe exploitanten van teeltbedrijven (als consultant).

Waarom snijden in grootte als we kunnen maximaliseren?
Als teler verkoopt Mirai kropsla van 250 gram per krop, wat zeer in trek is bij klanten, zoals Nagateru Nozawa, CEO van MIRAI, benadrukt. Omdat hij de afgelopen tien jaar betrokken is geweest bij de verkoop van Mirai, heeft Nagateru een goed inzicht gekregen in de markt en de voorkeuren van de klanten. "We hebben besloten om ons te richten op de voedselverwerkende sector, omdat de prijzen daar stabieler zijn, terwijl de prijzen in de retail veel sterker fluctueren. Bovendien geven retailers de voorkeur aan verpakkingen van 80 gram per krop sla. Het zou zonde zijn om geen kroppen sla van 250 gram te leveren en de teeltcapaciteit, efficiëntie en kosten per eenheid te maximaliseren."

Het bedrijf besloot zich te richten op de voedselverwerkende sector omdat deze een stabielere prijs en volume biedt, terwijl de retail onderhevig is aan extreme prijsschommelingen en volumeschommelingen. "De meeste klanten geven de voorkeur aan 250 gram sla. De teelt is zeer efficiënt en de kopers zijn tevreden over de hoge opbrengst bij het koken. Aan de andere kant is er een bepaald percentage klanten dat de voorkeur geeft aan een formaat van ongeveer 100 gram en ook van deze categorie hebben we een goede voorraad."


Yoshio Shiina en Nagateru Nozawa

Niet zonder uitdagingen
Mirai heeft ups en downs gekend. Ze begonnen 2004 als één van de eerste vertical farms in Japan en leverden in eerste instantie aan supermarkten. Maar al snel realiseerden ze zich dat het gekozen model niet zo goed werkte. Helaas ging het bedrijf in 2015 failliet, maar maakte al snel een doorstart toen ze een nieuwe investeerder vonden en een nieuwe president (op dat moment CEO) benoemden.

De vestiging in Chiba is al meer dan tien jaar actief sinds de start. Tien jaar geleden werkte MIRAI met fluorescentielampen en installeerde later LED's. Het bedrijf voerde ook aanpassingen door om de faciliteit beter in staat te stellen aan de marktvraag te voldoen. Sinds 2020 heeft MIRAI een dagelijkse teelt van 800 kg en een teeltgebied van 1000 m² met een grote verscheidenheid aan bladgroenten en kruiden. "Onze belangrijkste klanten zijn voedselverwerkende bedrijven zoals delicatessenwinkels en restaurants. Onze duurzame groei wordt voornamelijk ondersteund door twee dingen: onze hardware en software," vertelt Nagateru.

"SensorCorpus" software
Behalve dat het bedrijf teelt levert het ook tweede generatie teeltsystemen. De IOT-gebaseerde systemen, die tot nu toe in drie continenten zijn gebruikt, kunnen worden beheerd, bijgewerkt en verbeterd vanuit het hoofdkantoor in Chiba. De recente samenwerking met de Noorse LED-leverancier Riftlabs geeft aan dat Mirai wil uitbreiden naar de Europese markt. "Het belangrijkste is dat we willen voldoen aan de behoeften van de klant en dat is niet gebonden aan een land. Elke vertical farm is bijzonder, dus als dat aansluit bij onze vaardigheden, zijn we erg blij om samen te werken en te helpen," legt Yoshio uit.

"We zijn niet alleen beperkt tot het inzetten van onze software in teeltbedrijven, maar in feite in alle soorten voedselfabrieken, aangezien de procedures erg op elkaar lijken", zegt Yoshio. Doordat het datateam de doorstroming van de teelt nauwlettend in de gaten houdt en verbetert, weten ze precies wat er in elke fabriek gebeurt. "Elke badge kan volledig worden gevolgd per tray, sectie en meer via sensoren en camera's."

Energieverbruik beperken
"Door middel van vaste energiecontracten beperken we ons stroomverbruik tot een vast niveau om buitensporige bedrijfskosten te voorkomen", legt Yoshio uit. Met een maximale capaciteit van 398 kW per uur probeert Mirai binnen de lijn te blijven. Elektriciteit wordt elke 30 minuten aangeboden, dus als de barrières toenemen en het minimum bereiken, wordt het automatisch afgesloten.

Voor het faillissement draaide alles om het telen van mooie groenten op een hoge capaciteit naar de wens van de supermarkten. "Helaas konden we het niet bijbenen. Dat resulteerde in een zeer negatieve impact op de kosten omdat we probeerden de kosten en inputs af te stemmen op het eindproduct," bevestigt Yoshio. Dit zorgde ervoor dat Mirai haar hele bedrijfsmodel moest omgooien en moest kijken naar de werkelijke behoeften van de consument en de klant.

Voor meer informatie:
Yoshio Shiina, voorzitter
Nagateru Nozawa, CEO
Mirai Corporation
[email protected]
https://miraigroup.jp/en

Eri Hayashi, voorzitter
Japan Plant Factory Association
[email protected]
www.npoplantfactory.org

Publicatiedatum: