Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bananenboxer:

“Iedereen op weg met een glimlach”

Tholen – Het swingt op de markt in Maastricht in de gigantische zelfbedieningskraam van Bananenboxer. Gangmakers zijn de familie Vroegop, die al sinds 1942 op de markt in Maastricht aan het 'boxen' zijn met AGF. "Iedereen op weg met een glimlach, dat is het doel," zegt Hennie Vroegop, derde generatie. Dat doen ze met een mix van scherpe aanbiedingen en, heel belangrijk, humor. "Het gaat om het totaalplaatje, we prikkelen alle zintuigen."

Klik hier voor de fotoreportage

Bananenboxer verkoopt gezondheid in de breedste zin van het woord. Hennie en zijn team regisseren de vrolijke chaos in de Bananenboxer-kraam op een ontspannen wijze; ze genieten ervan. Om 4 uur 's ochtends rijden ze met trots de Bananenboxer-vrachtwagens de markt op. Tijdens het opbouwen komen de eerste klanten, studenten die hun stapavond gezond willen afsluiten met wat fruit. Studenten die later op de dag komen zijn overigens zeer goede klanten, vooral de internationale studenten, vertelt Hennie. "Die leven heel gezond, nemen hun eigen verpakking mee en kopen karrenvol met fruit."

De motors achter Bananenboxer: Chiara, Suus, Hennie en Kevin

Gemêleerd gezelschap
Bananenboxer werkt al jaren met een zelfbedieningskraam waar toch nog 10 tot 14 man aan het werk zijn om mensen te helpen. Personeel is herkenbaar aan de opvallend rode shirts en ze zijn al net zo gemêleerd als het aanbod: Engels sprekende internationale studenten of 'boxers' met een rugzakje. Ergens in de kraam zit ook steevast de aap, een belangrijke collega die zeker niet mag worden vergeten, want klanten en vooral kinderen zijn enorm gehecht geraakt aan die grote orang-oetan.


Bananenboxer vloot, het dak van de loods ligt vol zonnepanelen

De zelfbedieningskraam van Bananenboxer is de grootste kraam op de markt in Maastricht. Er klinkt vrolijke muziek, het ruikt er heerlijk naar verse groenten, fruit en kruiden, en er is van alles te proeven en te zien. Klanten kunnen er uren rondbrengen met behulp van 'klinkerproof' winkelkarretjes of erdoorheen sjezen richting kassa, waar ze altijd snel geholpen worden. Er is ook een ouderwets stukje kraam met een afrekenpunt, voor klanten die niet de hele route door de kraam willen afleggen en alleen voor de actieproducten komen.

Hart voor het milieu
Er liggen voornamelijk losse producten in de kraam, maar producten zijn ook voorverpakt in zakjes waar ze doorzichtige 'ballonnetjes' van maken. Die zakjes zijn te koop voor 10 cent. Bananenboxer zorgt ook voor biologisch afbreekbare zakjes, maar ze zien het liefst dat klanten hun eigen verpakkingsmateriaal meebrengen. Ze ontwikkelden een eigen tas waarbij klanten telkens 10 cent milieukorting krijgen als ze deze meebrengen. "Aan de tas zie ik hoe oud die is, we doen dat al 10 jaar en hebben er al 40.000 uitgegeven. Onze tassen kom je overal tegen, zelfs in Mexico," vertelt Hennie. Bedrijfsmatig letten ze zeker ook op het milieu; de loods is geheel voorzien van zonnepanelen, waardoor er CO2-neutraal gewerkt kan worden.

Kassakoopjes: pure blauwe bessen sap en zelf ontwikkelde appel-gemberdrank

Hoewel de meeste handel via veilingen en groothandels in Nederland en België wordt ingekocht, hebben ze ook 'eigen merk' producten, zoals appels die al 30 jaar direct van de teler komen, en verkopen ze een eigen ontwikkelde appel-gemberdrank en appelsap van eigen appels.

Blijven boxen
Opa Vroegop startte met het boxen met bananen, in die tijd nog bijzonder exotisch fruit. Het huidige Bananenboxer boxt ook met bijzonder fruit zoals pitahaya, papaya en passiefruit. "Je moet mensen blijven triggeren. We hebben altijd 30 actieproducten, die laten we opvallen via de gele euro kaarten," geeft Hennie aan. Verder zorgt hij voor een volledig assortiment AGF, inclusief kruiden en een aantal bioproducten. Aanbiedingen zijn altijd wel te vinden tussen de handel. Vaak gaat het om producten die door supermarkten zijn afgekeurd om cosmetische redenen. Hennie: "Dat moet je wel kunnen, een pallet verkopen. Wij zijn daarin gespecialiseerd." Vroeger ging dat met veel geroep, hoedjes en de leus "en nóg ene, én nóg ene," tegenwoordig trekt Bananenboxer de aandacht op Facebook, waarmee ze een enorm bereik hebben.

Via Facebook heeft Bananenboxer een enorm bereik

Momenteel zijn er 27.000 volgers en populaire berichten kunnen wel tot 100.000 mensen bereiken. Het is noodzaak om social media goed te onderhouden. "Verkopen zakken echt in als je niet post," vertelt zoon Kevin. Sinds corona, waarin Bananenboxer stuntte met pop-up winkels, werkt hij volop mee in het familiebedrijf. Het gaat hem van nature goed af. Kevin kan als het moet alles van zijn vader overnemen. "Dat is niet niks. Je moet niet alleen voor goede handel zorgen, maar ook alles eromheen: de omgang met klanten, personeel, etc. Kevin heeft alles heel snel geleerd. Suus en ik zijn vorig jaar een maand op vakantie gegaan. Bananenboxer liep perfect en Kevin heeft ons geen enkele keer gebeld," besluit Hennie trots.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie
Bananenboxer
[email protected]
www.bananenboxer.com
FB Bananenboxer