Hartman Expeditie, waaronder ook J.P. Vis & Zn valt zet sinds kort Super Eco Combinaties in voor transporten in Zweden. Hiervoor werden vier Scania 660S 6x4 trekkers aangeschaft met vier Ekeri- en vier Narko trailers. De dolly's werden geleverd door Schmitz Cargobull.
Hartman Expeditie zet al geruime tijd volledig in op duurzaamheid. Door onder meer de toepassing van elektrische transportkoeling, HVO- en LNG als brandstof en door de inzet van Eco Combi's. Verder wordt voor niet-tijd kritische transporten gebruikgemaakt van het spoor.
Het merendeel van de transporten betreft echter verse groenten, fruit en bloemen, waardoor onbegeleid transport niet gewenst is. Hartman Transport zet samen met de zusterbedrijven Mera en J.P. Vis & Zn. ruim 150 combinaties in voor deze transporten naar Denemarken, Noorwegen en met name Zweden. Door de schaalgrootte van de operatie is de Super Eco Combinatie voor dit bedrijf een prachtige volgende stap op weg naar duurzaam transport.
Tot 74 ton, 34,50 meter lang
Om te voldoen aan de Zweedse wetgeving met betrekking tot de Super Eco Combi zet het bedrijf 6x4 trekkers in, waardoor totaalgewichten tot 74 ton mogelijk zijn. Verder stelt de Zweedse wetgeving eisen aan de draaicirkel, waardoor de voorste trailers met een stuuras nodig zijn. Die Ekeri- en Narko trailers zijn hier speciaal voor ontwikkeld, met een vangmuil koppeling voor de Schmitz dolly.
Hartman Expeditie richt een Zweedse AB op onder de naam Hartman Sverige AB en maakt gebruik van Zweedse chauffeurs voor deze combinaties. De combinaties worden in Malmö, dus meteen na de aankomst van de ferry vanuit Duitsland samengesteld. Het bedrijf rijdt nu een week met de Super Eco Combi en de eerste resultaten zijn bijzonder goed.
Bron: www.hartmanexpeditie.nl