Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kapotte machine start oprichting Koppert Cress

Tholen - De geschiedenis van de cressenteelt van Rob Baan begint met een kapotte machine voor het zaaien van radijs. De machine strooide te veel zaden uit waardoor er een berg overtollige zaden begon te groeien. Een werknemer proefde het zaad en constateerde dat het naar radijs smaakte. Dit 'ongelukje', in combinatie met de vroege spruiten van radijs in Japan, plantte het zaadje van Koppert Cress.

Rob Baan vertelt dat ze begonnen met het controleren van de toeleveringsketen bij de chef-koks (B2B). Ook creëerde ze vraag naar de distributeur in Toulouse en de grossier in Rungis. "Vervolgens hebben we de exporteur in Rungis onder controle en de levering van het product aan de exporteur. In de loop der tijd hebben we deze keten geperfectioneerd met een jaarrond consistente prijs, creëren we vraag onder chef-koks en nemen we met onze teams ter plekke deel aan meer dan 200 beurzen."


Rob Baan op de foto tussen Shiso Purple

In Japan zijn radijsplantjes al bekend zoals tuinkers dat is in Nederland. Rob heeft een geschiedenis van 20 jaar in de sector van groentezaden en hij heeft een passie voor koken en lekker eten. "Deze combinatie is altijd in mijn hoofd blijven hangen. Na de aankoop van Koppert Cress in 2002 heb ik mijn uitgebreide kennis van de toeleveringsketen en marketing gebruikt om het bedrijf effectief te structureren", vertelt Rob.


Het LED-meerlagensysteem van Koppert Cress in 2007

Kassen boven vertical farms
Het telen van cress in kassen was noodzakelijk, legt Rob uit, want vertical farming was toen nog geen optie. De gewassen zijn gewoon planten die regelmatig geteeld moeten worden. Maar wel op een veel intensiever niveau om jaarrond teelt te garanderen. "In het begin gebruikten we belichting om er zeker van te zijn dat we jaarrond konden telen. Totdat ruimtelijke beperkingen ons er in 2007 toe brachten om meerlagenteelt te onderzoeken."

De ontwikkeling van een meerlaagse constructie op basis van een roltafelsysteem, bewees zijn waarde, maar was helemaal niet efficiënt, beweert Rob. "Toen we moesten uitbreiden bouwden we een nieuwe kas van zeven meter, waardoor we tuinkers konden kweken in een vijflaags roltafelsysteem. Planten worden eerst in het donker ontkiemd en vervolgens in de bovenste laag blootgesteld aan zonlicht. Deze methode, geïnspireerd op een oud systeem van Schulten en Lestrade (jaren 60), bleek duur en onveilig. Daardoor richten we ons op efficiëntere koelopstellingen met meerdere lagen."

Focus op chefs in plaats van consumenten
Vertical farming is in andere landen nog duurder volgens Rob. "Wanneer de arbeidskosten te verwaarlozen zouden zijn, kan het interessant zijn. Het gebruik van hoogopgeleid Nederlands personeel en het waarborgen van de voedselveiligheid maakt het erg kostbaar."

De teelt van cress met zijn hoge opbrengst per vierkante meter blijft complex. Het is belangrijk om het gewas nauwkeurig te beoordelen en een vakkundig oordeel is belangrijker dan efficiëntie alleen. Het telen van sla in meerdere lagen concurreert bijvoorbeeld met buitenteelt. Op plaatsen als Dubai, waar land schaars is, is kasteelt altijd nog beter dan vertical farming. "De filosofische drive achter vertical farming vertaalt zich niet altijd naar praktische efficiëntie."

"We leveren meer dan 80 producten aan topkoks in heel Europa en de directe verkoop aan consumenten is een uitdaging geweest", zegt Rob. "De interesse van de consument vertaalt zich niet in verkoop." Daarom werkt het B2B-model van Koppert Cress vooral met chef-koks erg goed voor hen. Vertical farming voor consumenten is een complex verhaal, vertelt Rob omdat ze zelfs in de winter afhankelijk zijn van een consistente vraag.

"Het logistieke gedeelte is niet onze eerste zorg", bevestigt Rob. Vertical farms in steden moeten de oplossing zijn, maar dat leidt soms tot meer stadsverkeer en frustratie. "In regio's als Singapore presteren, ondanks flinke investeringen traditionele kassen vaak beter dan vertical farming."

Voor meer informatie:
Koppert Cress
Tel: +31174 242 819
[email protected]
www.koppertcress.com