Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste oogst uit trainingskas in Bangalore

"De Indiase tuinbouwmarkt groeit jaar na jaar. Er zijn investeerders, er wordt geld in gepompt en er worden door het hele land grote en kleine kassen gebouwd. Maar de basiskennis is er gewoon niet", vertelt Benjamin Blanchard van Biogrow Substrates. Het bedrijf heeft net hun eerste cherrytomaten geoogst in hun nieuwe trainingskas in Bangalore in India en samen met Fabrice Fievre vertelt Benjamin over de ontwikkelingen in substraatteelt en het potentieel van de Indiase markt.

Bi

Biogrow Substrates richtte zich in eerste instantie op de export van hun kokossubstraten vanuit India, maar merkte een stijgende vraag naar hydrocultuuroplossingen bij lokale bedrijven en besloot daarop in te spelen. "Ons oorspronkelijke plan was om via distributeurs te verkopen zoals we in de meeste andere landen doen," legt Benjamin uit. "Maar we realiseerden ons dat we, om de markt echt te ontwikkelen, technische ondersteuning rechtstreeks aan telers moesten bieden."

Hij legt uit dat teelt op substraat relatief nieuw is in India waardoor het vertrouwen in het concept verloren gaat als een teelt niet lukt. "Wanneer er een probleem is moeten we onze klanten helpen. Daarom hebben we besloten om een team van verkopers met tuinbouwkennis op te bouwen en te investeren in het opleiden van de markt."

Het nieuwe trainingscentrum, dat omgerekend 0,6 hectare groot is, beschikt over een betaalbare en praktische ontworpen kas. "Lokale telers kunnen op bezoek komen en zien dat het geen hightech kas is. Ze kunnen zich deze kas veroorloven en dupliceren," legt CEO Fabrice Fievre uit.

"We gebruiken producten van lokale komaf zoals het fertigatiesysteem. We zien namelijk dat telers vaak voor deze technieken kiezen, ook omdat er vaak overheidssteun beschikbaar is voor lokaal geproduceerde producten." Het trainingscentrum wil telers voorzien van basale, maar cruciale vaardigheden zoals drainage en Electric Conductivity-controle (EC), irrigatiecycli, scouting en opbinden. "Ons doel is om telers te helpen deze basisvaardigheden te begrijpen. Naarmate de klanten zich ontwikkelen doen onze trainingsprogramma's dat ook."

De eerste gewassen die worden geplant zijn paprika's, cherrytomaten en tomaten. In de toekomst worden er mogelijk ook aardbeien geplant. "Tomaten is een populair gewas, maar voor kasteelt zijn paprika's nog belangrijker. Deze worden namelijk vers gegeten terwijl tomaten vaak worden gekookt. Daardoor is er minder vraag naar kwaliteitsproducten", vertelt Benjamin.

Hij legt uit dat de tomatenmarkt erg volatiel is met prijzen die schommelen van slechts omgerekend € 0,02 per kg tot wel € 2,19 per kg. "Dit maakt investeerders en beleggers voorzichtig met investeren. Paprika's daarentegen zijn populair in Chinese gerechten die worden gebruikt in lokale keukens. Wat betreft de huidige markt merkt Benjamin op dat er grote verschillen zijn tussen de regio's.

"Over het algemeen zijn de huidige kassen in India meestal low- tot midtech die op een natuurlijke wijze geventileerd worden. Er zijn enkele geïmporteerde systemen voor bijvoorbeeld meststoffen, maar dit verhoogt de initiële investeringskosten. Het vertrouwen in dit soort systemen is er nog niet." Tegelijkertijd ziet hij dat de Indiase tuinbouwmarkt zich ontwikkeld als gevolg van zowel binnenlandse als internationale investeringen en soms ook overheidssteun. "Op producten van Indiase makelij is 50% overheidssubsidies beschikbaar."

E

Eén ding is duidelijk: de tuinbouwsector is klaar om zich verder te ontwikkelen en kassen lijken een daarbij een logische volgende stap. Kassen zijn een goed antwoord op de uitdagingen van het land. Het klimaat in India varieert bijvoorbeeld sterk met temperaturen van zes graden in de winter tot 52 graden in de zomer.

Hij legt uit dat Bangalore, dat 900 meter boven zeeniveau ligt, een relatief gunstig klimaat heeft. Het mist wel de afkoelfactor die nodig is bij aardbeienteelt. Waterschaarste blijft echter een belangrijke uitdaging. "In Bangalore viel er dit jaar vijf maanden geen regen en dat is een groot probleem." Ook in de infrastructuur na de oogst is aanzienlijke verbeteringen nodig.

"Vandaag de dag is er bijna geen infrastructuur voor de koelketen. Zelfs de koelkasten in supermarkten werken soms niet," vertelt Benjamin. "Dit is vooral belangrijk voor zachtfruit zoals aardbeien. Het opbouwen van een betrouwbare koudeketencultuur zal nog vele jaren in beslag nemen."

Biogrow werkte samen met Hydroponic Systems om het project te realiseren. Op de foto Veronica Gil en Antonio Garcia en team Biogrow: Fabrice Fievre, Benjamin Blanchard en Martin Carniel.

Benodigde voeding
Op dit moment bedient Biogrow Substrates meer dan 250 klanten in India met teeltbedrijven van verschillende groottes. "We willen helpen omdat er meer voedsel nodig is in India. De gewassen moeten beter groeien en er moet een hogere opbrengsten behaald worden", merkt Benjamin op.

En naarmate de bevolking groeit en het opleidingsniveau stijgt neemt ook de verwachtingen voor kwaliteitsvoedsel toe. "We zien voormalige technische professionals investeren in het teeltbedrijf. Het is onze taak om hen te ondersteunen bij het behalen van succes. Tegelijkertijd moet je in India bereid zijn om je aan te passen. Met de huidige geopolitieke en transportuitdagingen hebben we geen langetermijnstrategie. We doen het stap voor stap."

De aanpak van Biogrow Substrates in India is hetzelfde als hun strategie in China. In dat land verkopen ze niet ze niet alleen producten, maar bieden ze het eerste jaar ook uitgebreide technische ondersteuning aan zoals telefonische consulten, contacten en bezoeken. "We zijn hier voor de lange termijn en willen de markt duurzaam ontwikkelen."

Voor meer informatie:
Biogrow

[email protected]
www.bio-grow.com

Publicatiedatum: