Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Italië ervaart grote buitenlandse concurrentie

"Een tomatenseizoen om te vergeten"

"In de maand juni lagen de prijzen voor alle onze kasgroenten ver onder de verwachtingen. Ze waren teruggekeerd naar het niveau van vóór de pandemie", zegt Roberta Tardera van de Siciliaanse telersvereniging OP Ioppì. "Dat komt voornamelijk door het grote aanbod van onze buitenlandse concurrenten en de beperkte vraag van Italiaanse en buitenlandse supermarktketens."

Leden van de familie Tardera die allemaal een functie hebben binnen de telersvereniging, met Roberta Tardera in het midden

"De prijs van cherrytomaten schommelde tussen €0,40 en €0,80 per kilo. Dat zijn prijzen die de teeltkosten niet dekken. De verwerkende industrie bood €0,20-0,25 per kilo."

Cherrytomaten

"Iets beter, maar ook niet goed, zijn de prijzen voor Pixel en piccadilly tomaten", meldt de manager, "die momenteel tussen €0,30 en €0,60 per kilo bedragen. De datterino tomaten van extra kwaliteit brengen €1 per kilo op en de oudere partijen €0,50 per kilo."

Passata van cherrytomaten

"Deze marktsituatie heeft ons ertoe gebracht een nieuw product te lanceren: passata van cherrytomaten", onthult Tardera. "De markt heeft positief gereageerd op dit product van uitstekende kwaliteit. De herkenbaarheid van het merk Op Ioppì, dat vertrouwen heeft opgebouwd met zijn verse producten, is van fundamenteel belang gebleken."

Tomaten in meerdere kleuren

"In tegenstelling tot de tomaten heeft de Sweet Palermo paprika het dit jaar zeer goed gedaan", aldus Roberta Tardera. "Het is een product dat consumenten heeft kunnen aantrekken met zijn zoetheid en goede verteerbaarheid. De telersprijzen zijn prima geweest. De Sweet Palermo paprika werd in Italië zowel aan de supermarktketens als aan de groothandelsmarkten geleverd. Ook de lijn datterinotomaten in meerdere kleuren hebben mooie resultaten opgeleverd."

"Het doel van Op Ioppì is om het Italiaanse klantenbestand voor de premiumlijnen uit te breiden. Maar we zullen ook aandacht besteden aan de relaties met de Oost-Europese supermarktketens, waar de afzet van Italiaanse producten sterk toeneemt", besluit Roberta Tardera.

Voor meer informatie:
Roberta Tardera
OP Ioppì
[email protected]
www.ioppi.eu

Publicatiedatum: