Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe rassen ontdekken voor indoor- en vertical farms

"Elk restaurant is op zoek naar een combinatie van drie dingen: de topomzet verhogen, de marge vergroten en zich onderscheiden van concurrerende restaurants. Wij geloven dat CEA dat in kan vullen en in de praktijk aan elk van deze drie punten kan voldoen. Het kost echter veel moeite om klanten te informeren zodat ze de toegevoegde waarde van CEA begrijpen. Het kost vaak net iets extra's", legt Josh Waters, Senior Vice President bij US Foods, uit.

Als distributeur probeert US Foods hen voor te lichten over het grotere geheel om de omzet van telers met Controlled Enviroment Agriculture te laten groeien. "Wanneer ze het verhaal snappen is er vraag naar", legt Josh uit. US Foods is zich ervan bewust dat consumenten bereid zijn om te betalen voor een premium product dat zich onderscheidt van een traditioneel product. De huidige maatstaven zijn 'organic' terwijl onder meer CEA-aanbiedingen en brede assortimenten nieuwe maatstaven zetten.

In het Indoor AgTech panel 'Finding higher margin crops for indoor farms' werd Suhas Narayanaswamy, Principal bij Lewis & Clark Agrifood, aangewezen als moderator voor de discussie. Naast hem zaten Tom Spaulding, VP Berry Commercialization bij Pairwise (een veredelaar van genetische gewassen), Sandro van Kouteren, CEO bij Parus Europe (een vertical farmleverancier), en Josh Waters, Senior Vice President van de Produce Category Management bij US Foods (een bedrijf dat producten via de handel en retailers bij de consument probeert te krijgen).

"Los problemen op met nieuwe rassen"
"Bij de introductie van nieuwe genetica probeer je de opbrengst per hectare voor telers te verbeteren. In de bramenteelt zijn er verschillende bramenrassen die er veelbelovend uitzien. Het uitgangspunt van deze rassen is gebaseerd op de behoeften van de consument. Aan deze behoeften wordt voldaan en dit moet uiteindelijk de economie verbeteren, omdat er een premie wordt betaald. Bij kleinere planten is de opbrengst hoger en zullen de teeltkosten dus lager uitvallen wat de economie ten goede komt", zegt Tom Spaulding, VP Berry Commercialization bij Pairwise.

"We moeten echter niet uitsluiten dat genbewerking moeilijk is", wijst Tom. Pairwise wil altijd beginnen met een goede basis. "Kies een ras dat goed smaakt, los het probleem op door middel van een vormloos zachtfruit, of creƫer het consumentenprobleem zoals pitloze rassen. Breng consumenten iets waar ze extra voor willen betalen. Gelukkig helpt de huidige technologie ons om de genetica veel sneller aan te passen dan bij traditionele veredeling."

Tom wijst erop dat de architectuur van de plant intrigerend is voor CEA-operators. Met veredelingstechnologie kan die namelijk worden aangepast. "Wat als je een kersenboom kunt veranderen in een plant ter grootte van een aardbei? Dat zou voor vertical farms een uitkomst zijn."

Geschikt voor de huidige toeleveringsketen?
Inspelend op de voordelen van de teelt van CEA in de buurt van distributiecentra, zegt Josh: "We moeten een probleem oplossen, omdat zachtfruit in de foodservice een enorme uitdaging is op het gebied van distributie. Het volume dat retailers vervoeren is het tegenovergestelde van foodservice. Dat zorgt voor uitdagingen in de distributieketen bij het importeren en vervoeren van fruit door het land. We zijn constant in gevecht met tijd om de houdbaarheid en de ervaring van klanten te maximaliseren. Daarom zijn we erg enthousiast over CEA als oplossing voor zachtfruit in de foodservice. Als we de aanvoerketen kunnen verkorten en de teeltomgeving dichter bij de consument kunnen brengen in deze grote steden is dat een enorme winst voor ons en de klant."

US Foods helpt vooral de eindgebruikers om de toegevoegde waarde van het product beter te begrijpen. "Er zijn meerdere hefbomen; het duurzaamheidselement, stabiele kosten, consistente levering en kwaliteit. Over het algemeen is het de kwaliteit die de koper over de streep trekt als hij weet dat het langer meegaat. Daarom hebben we hulp nodig bij het vertellen van dat verhaal en het informeren van die klanten over wat de productwaarde is en waar ze dag in dag uit op kunnen rekenen," legt Josh uit.

Sandro Kouteren, CEO van Parus Europe: "Meerdere kleinere CEA-omgevingen dichter bij de steden waar je verkoopt. Daar willen Europese klanten voor betalen." Is er een groot verschil tussen telers in de EU en in de VS? Volgens Sandro is het belangrijkste verschil de beginschaal van telers in de EU. "Ze beginnen klein en bouwen van daaruit verder uit. In de VS wil iedereen beginnen op een schaal waar zich problemen voordoen en de kennis toepassen op hun teeltbedrijf om te slagen."

Oproep tot samenwerking
Er is behoefte aan samenwerking tussen telers en veredelaars. Laat de competitiejas vallen en ontmoet elkaar in het midden om tot de juiste, nieuwe rassen voor CEA te komen, benadrukt Sandro. Tom beaamt dat elke plant anders is. "Telers moeten open zijn omdat ze misschien niet weten hoe ze een specifiek gewas moeten telen. Het is een samenwerking tussen de genetische bedrijven en telers om te begrijpen hoe ze deze nieuwe plantenarchitectuur kunnen gebruiken en aanpassen aan het systeem."

Voor meer informatie:
Sandro van Kouteren
PARUS
https://parus-europe.com




Josh Waters
US Foods
www.usfoods.com

Tom Spaulding
Pairwise

www.pairwise.com

Publicatiedatum: