Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Agro Care en CombiVliet van verkering naar fusie

Tholen - Na een proces van ruim een jaar is het hoge woord eruit: Agro Care en CombiVliet willen fuseren. De voorgenomen fusie van de tomatentelers roept weinig verbazing, maar wel de nodige bewondering op. "Een te verwachten ontwikkeling maar desondanks indrukwekkend" en "Ongekend in Nederland" zijn zomaar twee online reacties na bekendmaking van het nieuws vrijdag.

1000 hectare in 2030. Bij de jubileumviering van 25 jaar Agro Care sprak de grote tomatenteler het doel hardop uit. Wie toen dacht dat Agro Care er rustig naartoe zou nieuwbouwen, heeft niet op zitten letten. Zeker in Nederland ziet Agro Care al langer weinig uitbreidingsruimte.

"Het ondernemersklimaat in Nederland vinden wij, op zijn zachts gezegd, 'niet prettig'", liet Kees van Veen van Agro Care enkele jaren terug al eens optekenen. Met een uitzondering: Agriport is wél een goed gebied om te ondernemen. Zowel Agro Care als ook CombiVliet bouwden er vorig jaar nog de laatste van vele uitbreidingsfases.

Internationaal ziet Agro Care des te meer kansen. Met de recente aankondiging van fusieplannen, met grote buurman en naaste collega CombiVliet, zet het bedrijf een mega stap. Agro Care komt qua areaal dichtbij de 500 hectare.

Duidelijk doel
Die doelstelling is door Agro Care duidelijk openbaar uitgesproken. Bij CombiVliet waren ze er destijds niet verbaasd over. Sinds 2018 is voorzichtig gekeken naar opties voor een 'intensievere samenwerking'. Gaandeweg ontstaat de optie 'fusie'.

Het piketpaaltje voor waardebepaling voor de fusie komt op 1 januari 2023 te staan. Het traject dat volgt, is 'meer werk dan van tevoren gedacht', bekent Martine van der Meer, manager HRM & Communicatie van CombiVliet. Onder meer sterk fluctuerende energieprijzen en locaties in het buitenland maakten het traject langer dan gedacht.

CombiVliet zelf heeft ondertussen ook groeiplannen. "Wij hebben het minder nadrukkelijk uitgesproken, maar zijn eveneens met plannen bezig. Het zit ook in onze slogan, samen groeien", zegt Martine. "We zien dat je groter moet worden om overal aan te kunnen voldoen."

"Niet anders voor de markt"
Het fusiebedrijf hoopt dat ook andere telers na het ontstaan van deze krachtige tomatencombi aan willen sluiten bij de al jarenlang goed samenwerkende tomatengiganten. Martine, die eerder in de plantenkwekerswereld werkte, is positief verbaasd over hoeveel er tussen tomatentelers onderling al aan kennisdeling gedaan wordt. "Ze delen al zoveel met elkaar, soms ook met andere telers."

Agro Care en CombiVliet delen alle teeltinfo al, weet Martine. Alle tomaten gaan naar Harvest House. "We worden niet anders voor de markt." Telers stemmen teelten onderling af. Na de fusie verandert hier voor Agro Care en CombiVliet niets. De afstemming via Harvest House blijft. "Alleen straks vanuit één bedrijf en niet langer twee."

Samenwerkingen
Om te groeien hebben Agro Care en CombiVliet veel nieuwe kassen gebouwd. Eerst veel in Nederland, later ook internationaal. Daarbij is ook samengewerkt. Inkoop- en projectmanagementbureau CombiCoop helpt de twee bedrijven met groeien. "CombiCoop is er vooral voor het bouwen van nieuwe bedrijven en projecten. Dat bedrijf is al van ons samen", geeft Martine aan.

De samenwerking op vele fronten tussen de twee grote tomatentelers is, zeker voor de buitenwereld, niet altijd zichtbaar geweest. In het persbericht over de voorgenomen fusie, die nu bij de ACM ter goedkeuring ligt, is er nadrukkelijk aandacht voor.

Een hele opsomming met samenwerkingen volgt: Een eigen zaad- en veredelingsbedrijf (Axia Vegetable Seeds), een plantenkwekerij (WPK, de vorige aankondiging als teken van een steeds nauwere samenwerking), een softwareleverancier (Nitea), energiebedrijven (ECW), een uitzendbureau (NL Jobs), een tomatenverwerkingsbedrijf (Greenblend), een verpakkingsbedrijf en distributiecentra (Greenpack).

"Alles in eigen hand"
"We werken al heel veel samen", benadrukt Martine, vrijdag in aanvulling op de aankondiging van de voorgenomen fusie. Uit haar werkveld geeft ze een voorbeeld van een nauwe samenwerking op personeelsgebied. "Er is afstemming over het invullen van vacatures. De laatste twee jaar zijn er ook al mensen die bij de een kwamen solliciteren in overleg bij de ander geplaatst. Bijvoorbeeld als de een geen plek had en de ander wel."

Een ander voorbeeld is het personeelshandboek. "Dat is anderhalf jaar geleden voor 99% samengebracht. We hebben regelingen vergeleken en zorgen er op deze manier voor dat we niet het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn. Er is al veel geharmoniseerd."

Bij de viering van 25 jaar Agro Care omschrijft Arjan Flikweert van CombiCoop het in het jubileummagazine goed. "CombiVliet en Agro Care houden ervan om alles in eigen hand te houden en tot de bron te gaan. Zeker qua kennis, informatie en inkoop van zaken." De vorige stap, instappen bij plantenkwekerij WPK, past hier goed bij.

Verkering
De medewerkers van beide bedrijven zijn voorafgaand aan de bekendmaking van het fusienieuws ingelicht. Op dat moment zijn zij 'al langzaam meegenomen op de reis.' "In de maandelijkse personeelsnieuwsbrieven die we sturen hebben we de optie voorzichtig steeds vaker benoemd. Via die nieuwsbrieven lezen ook onze deelnemingen mee. Ook zijn we met mensen in gesprek gegaan en naar mensen toe gegaan om ze goed te informeren."

Op 1 juli kwam de meest recente personeelsnieuwsbrief uit. "Daarin hebben we verteld dat we gaan fuseren en dat onze naam Agro Care wordt." Dat laatste is 'wel een dingetje', maar bij CombVliet snappen ze ook dat de naam Agro Care nog beter aansluit bij de internationale ambities. "En we zijn tenslotte straks geen familiebedrijf meer dus de naam Van Vliet past dan niet meer in de bedrijfsnaam." De naam verdwijnt ook niet abrupt. Er zal sprake zijn van langzaam uitfaseren.

Onder meer Roy van Vliet en Eric van Heijningen van CombiVliet reageren na het nieuws op LinkedIn. Uit hun reactie spreekt trots en enthousiasme. Eric van Heijningen, Financieel Directeur van CombiVliet, roemt het fusieproces, de hulp van externe partijen maar ook de 'fijne collega's van Agro Care.' "Maar goed we hadden natuurlijk al even verkering met elkaar."

Voor meer informatie:
Agro Care / CombiVliet
Martine van der Meer (Communicatie & HRM)
06 10 10 55 30
[email protected]
[email protected]
www.agrocare.nl
www.combivliet.nl