Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kilian De Geyter, FreshCon:

"Zelfs met goede ideeën word je bij retailers vaak weggestuurd. Dat moet je voor zijn"

Tholen - Na 12 jaar bij Aldi besloot Kilian De Geyter begin dit jaar dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging. Tien jaar werkte hij op de inkoopafdeling toen hij er op een gegeven moment achter kwam als zelfstandig ondernemer te willen gaan werken. "Ik besloot aan de andere kant van de onderhandelingstafel te gaan zitten om producenten te helpen door middel van de ervaring die ik in mijn tijd bij Aldi heb opgedaan", zo vertelt Kilian over zijn nieuw opgestarte onderneming Fresh Retail Consulting, of kortweg FreshCon.

Eind vorig jaar was er een moment dat Kilian voor zichzelf besloot dat het mooi was geweest bij de retailer. "Ik heb daar een hele mooie periode gehad, maar op een bepaald moment kreeg ik het gevoel dat ik alles wel had gedaan en dat het moment daar was om te kijken naar een andere uitdaging", zo legt hij uit. "Toen ik die beslissing eenmaal had genomen, ging ik nadenken wat ik dan eigenlijk wilde gaan doen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik de ondernemers wilde helpen die ik veel voorbij heb zien komen met goede ideeën, maar deze niet altijd volledig hadden afgestemd op de eindklant of op hoe een retailer een product wil verkopen. Zo ben ik gaan nadenken hoe ik het vorm wilde geven. Uiteindelijk zijn de puzzelstukjes in elkaar gevallen en is het idee van FreshCon ontstaan."

Aandacht pakken
Wat Kilian dan precies voor deze ondernemers kan doen, is hij duidelijk in. "Mijn ervaring delen. Er zijn veel ondernemers met goede ideeën voor producten in de groenten, fruit, en met name, convenience. Echter zie je dat er hierbij veel gedacht wordt vanuit de eigen visie of ervaring. Er wordt dikwijls vergeten om te denken vanuit de retailer of zelfs de eindklant. Convenience is echt 'hot' momenteel en je kunt er van alles in uitvinden, maar gaat een retailer of uiteindelijk klant er ook op inspringen? Ondanks dat het een geweldig idee kan zijn, bestaan er vele redenen waarom iets niet opgepakt wordt. Het is te duur, de porties zijn niet juist of de verpakking is niet duurzaam. Bovendien krijg je het misschien niet op de juiste plek in het schap, waardoor het niet verkoopt en een retailer geen meerwaarde ziet. Dat waren zaken waarvan ik zelf als inkoper moest zeggen: 'Ik ga er niet op in' of 'Leuk idee, maar we moeten dan nog wel het een en ander aanpassen en dat is te veel werk'."

"Als je dit voor kan zijn, kan een inkoper alleen maar zeggen: 'Goed idee, we gaan ermee aan de slag'. Ik denk dat ik hierbij van meerwaarde kan zijn door mijn ervaring, maar ook de relaties in de sector. Het was bij mij namelijk ook zo. Je staat als inkoper voor iedereen open, maar voor iemand waar je een goede relatie mee hebt, zal men sneller een kwartiertje vrijmaken. Zo werkt het nu eenmaal."

"Vervolgens moet je in die 15 minuten kort en krachtig zijn wat de meerwaarde van je product is. Niet het zoveelste pakje kaas, maar weten waarmee jij je kunt onderscheiden. Heel belangrijk om vanaf minuut 1 duidelijk aan te geven wat de USP is", legt Kilian uit. "De retail staat namelijk wel degelijk open voor het nieuwe artikel. Zeker in convenience zijn ze altijd op zoek naar die nieuwe hype of trend. Ik had ook veel werk op de plank liggen, dus als je de aandacht krijgt van de inkoper moet je zorgen dat het direct goed is. Anders leggen ze het opzij en vraagt iets anders zijn of haar tijd. Buiten het feit dat je er als producent veel tijd mee wint, heb je ook veel meer kans dat het dan gelanceerd wordt."

10 jaar ervaring delen
Deze eerste tak is de strategische ondersteuning, maar ook in de sales verwacht Kilian van meerwaarde te zijn voor bedrijven. Bij deze strategische- en salesondersteuning legt hij met name de focus op productiebedrijven. "KMO's in de sector die aan het groeien zijn en hulp kunnen gebruiken", gaat hij verder. "Vaak is het namelijk zo dat een ondernemer start met een bedrijf en zelf ook de verkoper is. Als het bedrijf beetje bij beetje groeit, komen er ook andere dingen bij kijken, waardoor hij de verkoop vervolgens wil delegeren. Alleen ga je dan iemand aannemen? Dat kost veel geld in loondienst, maar is iemand fulltime in dienst nemen dan niet te duur? Een betere oplossing blijkt dan al snel om iemand extern te vinden voor twee of drie dagen. Bovendien kan ik ze ook 10 jaar ervaring geven, die je normaal gesproken nog niet fulltime kunt betalen om in dienst te nemen. Het levert een win-winsituatie op. Ik kan mijn ervaring meenemen en zij zijn goedkoper uit."

Hierbij kijkt hij naar Belgische bedrijven, maar bijvoorbeeld ook Nederlandse bedrijven die de Belgische markt op willen. "Het makkelijkst is natuurlijk Belgische klanten te helpen. Deze kan ik makkelijk bereiken en daar heb ik mijn netwerk, maar voor Nederlandse bedrijven stel ik me ten dienst om marktonderzoek te doen met mij 10-jarige ervaring als bril. Ik heb al een paar telefoontjes gehad van Nederlandse leveranciers. Zij vroegen mij simpelweg hoe het zat met een bepaald artikel in België. Zij komen er namelijk zelf niet aan toe om in de auto te stappen en onderzoek te doen hier, maar ik kan hierin zeker een helpende hand bieden. Nederland en België liggen namelijk niet zo ver van elkaar, maar we verschillen zeer veel in eet- en aankooppatroon. Er ligt veel potentieel voor Nederlanders in België, maar dan moet je wel weten hoe het aan te pakken. Dat zijn de zaken waar ik me op wil richten."

Nu instappen
Met FreshCon is Kilian nu enkele maanden actief, maar de eerste facturen zijn inmiddels verstuurd. "Ik ben nu mooi alles op aan het bouwen. Je ziet wel degelijk dat er veel behoefte aan is, maar men moet enkel leren wat ik voor ze kan betekenen. Dan wil ik beetje bij beetje groeien. Ik heb hierin niet de ambitie om een hele grote onderneming te creëren, maar als ik na een jaar kan zeggen dat ik een mooie basis aan klanten heb, ben ik zeer tevreden."

De ondernemer roept dan ook op om nu in te stappen. "De sales moet ik me ook nog verder in ontwikkelen, maar wat betreft strategisch heroriënteren denk ik dat nu het moment is om bedrijven te helpen. Als iemand over een jaar naar me toe komt, ben ik al een jaar uit de inkoop. Nu zit ik nog in de ideale situatie dat ik veel informatie en contacten van mijn tijd als inkoper mee draag, waarmee ik bedrijven echt kan helpen. Ik heb er zin in", besluit Kilian.

Voor meer informatie:
Kilian De Geyter
FreshCon
+32499980373
[email protected]