Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op meer provinciale wegen is straks landbouwverkeer toegestaan

Op zeven nieuwe trajecten in Zuid-Holland mag landbouwverkeer straks op de provinciale weg rijden. Vanwege nieuwe landelijke regelgeving heeft de provincie Zuid-Holland onderzocht of er op meer provinciale wegen ruimte is voor landbouwverkeer. Daarbij heeft de provincie gelet op verkeersveiligheid en de doorstroming.

Landbouwverkeer, zoals tractoren maar ook werkmaterieel zoals graafmachines, is belangrijk voor veel van de inwoners en de economie van Zuid-Holland. Op alle provinciale parallelwegen en op een deel van de hoofdrijbanen is landbouwverkeer toegestaan. Op de vaak smallere parallelwegen kan de grote omvang van landbouwverkeer risico's opleveren voor de verkeersveiligheid. De lage maximumsnelheid van landbouwverkeer heeft juist weer een negatief effect op de doorstroming en verkeersveiligheid op de hoofdrijbaan. Daarom heeft de provincie Zuid-Holland goed gekeken op welke trajecten op de 530 kilometer aan provinciale wegen dit type verkeer kan worden toegelaten.

Keuzes maken
Om een goede keuze te maken welke provinciale wegen opengesteld kunnen worden, zijn alle belangrijke zaken in kaart gebracht. Bijvoorbeeld: hoe breed de weg is, hoeveel verkeer er rijdt en of er een parallelweg is. De uitkomsten van dit onderzoek zijn besproken met partijen zoals de ANWB, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, OV-bedrijven, gemeenten en de politie. Ook landbouw-brancheorganisaties Cumela en LTO waren hierbij aanwezig.

"Als provincie zijn we verantwoordelijk voor onze wegen en de veiligheid is van het grootste belang", zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). "Daarom hebben we zorgvuldig onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan en hebben we vele partijen gesproken."

Open blijft open, zeven nieuwe trajecten worden opengesteld
De uitkomst van dit onderzoek en de gesprekken is dat alle provinciale parallelwegen open blijven. Ook alle hoofdrijbanen die nu al open zijn voor landbouwverkeer, ongeveer de helft van het provinciale wegennet, blijven open. Daarnaast bleek op de volgende zeven nieuwe trajecten, samen ongeveer 20km lang, de hoofdrijbaan geschikt te zijn om open te stellen voor landbouwverkeer:

  • N231 tussen de kruising met de Dorpsstraat in Aarlanderveen en de kruising met de Kennedylaan in Nieuwkoop
  • N231 tussen de kruising met de Industrieweg in Nieuwkoop en de kruising met de Schilkerweg bij Nieuwveen
  • N231 tussen de kruising met de Schilkerweg bij Nieuwveen en de kruising met de Achterweg / Oude Spoorbaan bij Vrouwenakker
  • N441 tussen de kruising met de Van Bronckhorstlaan in Wassenaar en de aansluiting van de parallelweg nabij Hotel Wassenaar
  • N445 tussen de kruising met de N446 in Leiderdorp en de kruising met de Ripselaan bij Nieuwe Wetering
  • N475 tussen de kruising met de Kerkweg / Heemraadsweg in Ouderkerk aan den IJssel en de kruising met de Kerkweg nabij de N210 / De Loet
  • N476 tussen de kruising met de Randweg in Lekkerkerk en de kruising met de N210

Nu het nieuwe beleid is vastgesteld, maakt de provincie nog dit jaar voor elk traject een verkeersbesluit. Daarna worden de verkeersborden aangepast en is vanaf dat moment landbouwverkeer op de hoofdrijbaan toegestaan.

Bron: Provincie Zuid-Holland

Publicatiedatum: