Tholen - Schepen liggen op de Maasvlakte soms drie dagen aan de kade tot de laatste container is gelost. Zeker voor gekoelde lading is het van belang of de reefer er op de eerste of op de laatste dag wordt uitgehesen. Vier jaar geleden introduceerde Hutchison Ports ECT Rotterdam het digitale platform MyTerminal, dat realtime inzicht biedt in de status van containers, dit jaar werkt de terminal operator aan een service voor prioriteitsbehandeling.
"In 2020 spraken we in dit maazine nog over de functionaliteiten die het MyTerminal platform te bieden heeft, nu ligt onze focus op het continu optimaliseren van het logistieke proces. MyTerminal steunt ondertussen op drie pijlers: track & trace, voorspellende informatie en priority services," vertelt Willemien Akerboom, Product Manager bij ECT.
Lostijdvoorspeller heeft veel bekijks
Volgens Willemien maakt de AGF-sector goed gebruik van het digitaal platform dat via de track & trace-functie het gehele proces op de containerterminal transparanter maakt. "Maar ook de lostijdvoorspeller, een functie die aangeeft wanneer ECT een bepaalde container verwacht te lossen, wordt veel bekeken. De tijdsdruk is immers groot in de groente- en fruitsector. Onlangs hebben we een voorspeller geïntroduceerd die de verwachte drukte per blokkengroep toont, dit is waar de containers met een truck worden opgehaald."
Ook de betrouwbaarheid verhogen is een doel
De lostijdvoorspeller is volgens de Product Manager voor minstens 80% betrouwbaar. "Er zijn natuurlijk klanten die dat voor hun containers graag op 100% zouden zien. We testen nu in een pilot of we voor specifieke containers de betrouwbaarheid kunnen verhogen, door op een gegeven moment niets meer te veranderen aan de planning. Natuurlijk kan dat wel een zekere invloed hebben op onze algehele efficiëntie. Maar misschien moeten we die stap durven zetten: een stukje efficiëntie opgeven en voor bepaalde containers maatwerk leveren om zo elders in de keten meer waarde toe te voegen."
Luisteren naar de klant
De voorspellende tools zijn voorbeelden hoe ECT info aan de markt aanbiedt, maar de terminal operator voert nu ook een-op-eengesprekken met partijen in de markt om te kijken welke info zij kunnen delen. "Alles stond vooralsnog in het teken van schaalvergroting en efficiency op de terminal, maar op dit moment zoeken we uit of we ook kunnen inspelen op de specifieke wensen van klanten. Wij weten bijvoorbeeld niet wat er in welke container zit. Als we dan van een klant te horen krijgen dat hij een bepaalde container graag als eerste wil ophalen en dat die andere dertig, die hij ook op het schip heeft staan, best een dagje kunnen wachten, dan zijn wij bereid te kijken of we die container prioriteit kunnen geven. Zo kunnen we hem bijvoorbeeld efficiënter op het terrein neerzetten, ook ten behoeve van een eventuele douanescan, die overigens op ons terrein plaatsvindt," legt Willemien uit.
Modal shift
Er zijn verschillende vormen denkbaar waarbij het terminalproces meer kan aansluiten bij bijzondere wensen van klanten. Ter illustratie noemt Willemien de samenwerking met Rotterdam Fruit Wharf (RFW), waarbij dankzij een modal shift knelpunten aan de landkant bij de deepsea terminal vermeden worden en duurzamer vervoer wordt gerealiseerd.
"De oplossing bestaat erin dat RFW, die in de Merwehaven, op zo'n 25 kilometer van de Maasvlakte, koelloodsen aan de waterkant heeft staan, de containers op de terminal van ECT niet per vrachtwagen, maar per binnenschip komt ophalen. Dankzij samenwerking met zowel Havenbedrijf Rotterdam, de rederij, RFW en ECT zorgen we ervoor dat alle containers tijdig klaarstaan voor belading op het binnenschip," legt Willemien uit, die eraan toevoegt dat zo het drukke verkeer op de ring van Rotterdam wordt vermeden en RFW alle containers direct op hun kade hebben staan. "Nu gaat de communicatie hieromtrent nog grotendeels per mail, wat tijdrovend is, maar in de toekomst hopen we ook dit te digitaliseren en automatiseren."
Priority service tegen een vergoeding
Als ECT weet wat de specifieke behoeften zijn van klanten, kan het dus best wel wat meer maatwerk leveren in haar operationele proces. "We willen daar echt een dienst van maken. Maar met 8.000 bedrijven die lid zijn van ons platform en duizenden containers per schip die gelost worden, is het natuurlijk onmogelijk om alle wensen een-op-een te vervullen. Daarom denken we aan een soort priority service, waarbij tegen een vergoeding voorrang kan worden verleend aan de afhandeling van deze of gene container. Er moet wel sprake blijven van een 'level playing field', dat spreekt voor zich. Bekijk het als een business class ticket bij een vliegreis, dan mag je ook als eerste aan of van boord."
MyTerminal: gratis en premium versie
Een voorwaarde om meer maatwerk mogelijk te maken is de beschikbaarheid over een stabiel en toegankelijk digitaal platform met meerdere functionaliteiten. "Op MyTerminal kan realtime de status van de containers worden gezien en het doel is om op het platform ook steeds meer data uit te wisselen. We hebben een gratis en een premium versie. Inloggen is heel eenvoudig. Bovendien is een directe verbinding via een API mogelijk."
En zo kunnen importeurs, mede dankzij bedrijven als ECT, steeds meer controle houden over het gehele traject van hun zendingen, van in de haven in Zuid-Afrika tot de reis over zee en nu dus ook tot en met de aankomst in Rotterdam en tijdens het lossen op de kade. "Hier en daar is het nog wat utopisch, maar leven is wensen. Samen komen we er wel," besluit Willemien.
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Hutchison Ports ECT Rotterdam
Tel: +31 (0)181 278278
[email protected]
[email protected]
www.ect.nl