Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Krist Hamerlinck analyseert markt biologische kasgroenten

"Uitdagingen in de productie en de stagnerende vraag maken het moeilijke jaren"

Tholen - De biologische kasgroenten beleven vooralsnog een moeizaam seizoen. Waar er in de vollegrondsteelt veel zorgen zijn door de overvloedige regen en natte velden, zorgt het gebrek aan zon ook in de kasgroenten voor problemen. "We hebben tot midden juni eigenlijk nog vrijwel geen zon gehad, dus de producties lopen ver achter in vergelijking met vorig jaar. Je hebt eerst zon nodig voordat je in groten getale zetting krijgt, dus het donkere weer dragen we nog wel een tijdje met ons mee. Het gebrek aan zon speelt ons echt parten," zo legt Krist Hamerlinck van biologisch teeltbedrijf Eco Veg uit half juni uit in dit eerder in vakblad Primeur gepubliceerde artikel.

Eco Veg, gelegen in het Vlaamse Assenede, is gespecialiseerd in de teelt, verpakking en vermarkting van biologische kasgroenten. Ze telen het zelf op een areaal van ongeveer 11 hectare, maar de vooruitzichten voor het huidige seizoen zijn, zo stelt Krist, niet erg rooskleurig. "Door het gebrek aan zon in het voorjaar is alles fors verlaat. Komkommers en aubergines zijn het gevoeligst voor licht, dus daar zie je dat de productieverschillen in vergelijking met andere jaren het grootst zijn. Tomaten zijn zeer laat op gang gekomen, maar zitten nu (red. half juni) ongeveer op het niveau van vorig jaar qua weekproducties. In totale productie liggen we echter nog altijd ver achter. In paprika zien we overigens het minste verschil in producties, maar ook hier wil het nog geen storm lopen. De beperkte volumes betekenen ook dat de prijzen wat hoger liggen, maar dat compenseert de productie niet echt. Hogere prijzen zijn mooi, maar gebrek aan volumes en bovendien alsmaar stijgende kosten maakt het niet aantrekkelijker om in de biologische kasgroenten aan de slag te gaan."

Dit ziet de ondernemer dan ook in zijn omgeving. "Een aantal jaar geleden was er eigenlijk een overschot aan spelers in het biologische kasgroentensegment. Het zorgde zo'n twee jaar geleden voor overschotten op de markt, wat natuurlijk ook niet ideaal voor de markt is," zo gaat Krist verder. "Alleen is het biologische kasgroentenareaal de laatste jaren behoorlijk afgenomen. Dan zie je dat het aanbod automatisch wat minder wordt, wat natuurlijk voor ons niet eens zo nadelig is. Echter, een betere verkoop, omdat er minder spelers zijn, betekent niet dat het gelijk hosanna is. Het is gewoon een zeer uitdagend jaar in producties. Bovendien staat het ook niet gelijk aan een betere vraag. De vraag in het biologische segment stagneert juist een beetje."

'Booming' coronaperiode ver achter ons
Het staat in schril contrast met de 'booming' periode rond de coronaperiode bij Eco Veg, die haar producten met name afzet in Scandinavië, maar daarnaast ook het VK, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en de lokale markten als Nederland en België van haar product voorziet. "In corona ging de vraag natuurlijk door het dak. Het is al vaak besproken, maar men ging op zoek naar gezonde producten. Velen kwamen bij biologisch uit en omdat het geld toch naar andere zaken kon gaan, was dat kleine beetje extra in prijs ook geen probleem. Na de corona zagen we dat het als een kaartenhuis in elkaar is gezakt. De energiecrisis zorgde ervoor dat de consument juist op de portemonnee moest letten om zijn facturen te kunnen betalen. Bovendien mocht men de deur weer uit. Iedereen begon weer te reizen en dan gaat een groot gedeelte van het geld weer die kant op. Voeding is dan vaak het eerste waarop bespaard wordt. In biologisch is dit wel een klap geweest en ik kan helaas wel zeggen dat het twee slechte jaren zijn geweest. Dit jaar wordt het door de mindere concurrentie dan weer gemakkelijk verkocht, maar kunnen we door de productieproblemen toch weer niet spreken van een goed jaar."

"Ik zie het in de komende jaren ook niet snel aantrekken," zo vervolgt Krist. "Uiteraard zijn er wel initiatieven om biologisch meer onder de aandacht te brengen, zoals de Bioweek in België, maar ook dat mocht dit jaar niet baten. Andere jaren zag je bij dergelijke weken nog wel een opwaartse trend, maar dat is dit jaar bij ons volledig uitgebleven. Of het door het slechte weer komt? Geen idee. Je ziet dat men toch sneller naar een tomaat, komkommer of aardbei grijpt als het zonnetje schijnt, dus het zou zeker bijgedragen kunnen hebben, maar het is het eerste jaar dat ik er geen effect van heb gezien. Ik zie het dan ook wel somber in voor de biologische kasgroenten op de lokale markten. De uitdagingen in de productie en de stagnerende vraag maken het moeilijke jaren."

Biologische bladgewassen
Het betekent voor het biologische teeltbedrijf dan ook dat ze zich meer en meer gaan oriënteren op andere productgroepen. "Onze hoofdmoot blijft uiteraard kasgroenten, maar we kijken ook naar andere producten. Zo hebben we recent frambozen onder glas geprobeerd. Dat is, eerlijk gezegd, nog niet vanzelf gegaan, omdat we hier en daar wat last hadden van ziektes door het vochtige weer. Deze vochtigheid is op meerdere plekken een probleem geweest, waaronder in de komkommers, waardoor we daarnaast vragende partij zijn om meer met bladgewassen, zoals sla, spinazie etc., te gaan werken. We verwarmen namelijk nog hoofdzakelijk met ketelgas, maar daar komen behoorlijk wat kosten bij kijken naar de toekomst toe. In de bladgewassen zien we daarnaast een goede markt ontstaan in de winter, waardoor we van plan zijn om in oktober iets eerder te stoppen met de komkommer. Vanaf oktober is er op deze markt ook al veel concurrentie vanuit Spanje, wat ervoor zorgt dat de verkoopvolumes en prijzen snel achteruit lopen."

"Dan kunnen we beter de verwarming uitzetten en overstappen op bladgewassen in deze periode. Die stap willen we toch wel binnen afzienbare tijd gaan maken. We zijn daarom nu ook aan het kijken of hier vanuit onze relaties interesse voor is. Je gaat het natuurlijk niet zetten als je geen garantie voor verkoop hebt, dus zijn we in gesprek of we vaste programma's kunnen maken, maar ik voorzie hier, zeker voor de meer lokale markten een toekomst in. Scandinavië is een voorloper in biologisch en voor ons een belangrijke afzetmarkt, waardoor we daar nog wel degelijk toekomst in onze andere producten zien, maar bladgewassen hebben niet dezelfde exportwaarde, waardoor het voor ons niet aantrekkelijk is om ver te exporteren. Voor Nederland en België kan dit ons echter wel uitkomst bieden. Uitdagende tijden zorgen ervoor dat je als ondernemer breder moet kijken," zo besluit Krist.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
EcoVeg
Tel: 0032 486 166 606
[email protected]
https://www.ecoveg.be