Tholen - De markt op met je vrachtwagen, groenten en fruit afleveren bij een restaurant of winkel, werkfruit en maaltijden brengen aan bedrijven of je handel halen op het Foodcentrum Amsterdam of Spaanse Polder? De overheid wil die logistieke bewegingen verduurzamen. Dat is een uitdagende opgave voor zelfstandig ondernemers in AGF. Hoe gaan zij hiermee om?
Voor Huver Groente & Fruit was de afschaffing van de bpm een belangrijke overweging om een nieuwe bestelauto te overwegen. De oude bestelauto van Huver Groente & Fruit was acht jaar oud en net weer APK gekeurd voor een jaar. Gezien de afschaffing van de bpm per 1 januari 2025 waren ze van plan om in november dit jaar nog een nieuwe bestelauto aan te schaffen. Henk Huver: "Na onderzoek en taxatie van de oude bestelauto moesten we een keuze maken of we weer een diesel zouden gaan aanschaffen of toch overstappen op een elektrische."
Subsidies
Hoewel duurzaamheid hoog in het vaandel staat bij Huver, bleek de keuze voor een dieselvoertuig uit ondernemersoogpunt uiteindelijk de meest logische. "Deze keuze was niet gemakkelijk en daarom wilden we dat grondig onderzoeken. De diverse aankomende veranderingen wat betreft milieuzones en beschikbare subsidies en dealeraanbiedingen maken het komen tot de juiste keuze een uitdaging," vertelt Henk. Omdat branchevereniging AVN een samenwerkingsverband heeft met S.M.A.R.T. Automotive heeft Huver Groente & Fruit contact met hen opgenomen, zodat zij hun goed voor konden lichten over de aankoop van een nieuwe bestelauto. "Uiteindelijk hebben we alles laten doorrekenen. Ze hebben alle opties voor ons op een rijtje gezet en hielpen ons om de ideale deal te vinden."
Een belangrijk aspect bij de keuze voor een nieuwe bedrijfsauto zijn de milieuzones die in verschillende steden worden ingevoerd. "Voor ons verzorgingsgebied zijn er buiten de gemeente Zwolle geen directe beperkingen voor dieselvoertuigen tot 2028," zegt Henk. "Omdat wij niet vaak in Zwolle zelf komen, gaf dit ons de ruimte om kosten en voordelen goed af te wegen." Want het kostenplaatje van een elektrische bus ziet er heel anders uit. "Een elektrische auto is toch €15.000 tot €20.000 duurder dan een diesel. Als je dat doorrekent, vooral met de kilometers die wij rijden, is een diesel financieel gezien veel aantrekkelijker en deze nieuwe diesel rijdt nog een stuk zuiniger dan de oude bedrijfswagen," legt Henk uit. "We rijden 1000 km op een tank voor ongeveer €60."
Elektrische voertuigen
Ondanks de voorkeur voor duurzaamheid, speelt de realiteit van bedrijfsvoering een grote rol. "We willen echt duurzaam ondernemen en doen al veel, zoals lokale inkoop, minder verpakking en afvalreductie. Maar we moeten ook praktisch blijven en naar de kosten kijken," benadrukt Henk. Hij geeft ook aan dat er nog veel vragen zijn over de haalbaarheid en milieu-impact van elektrische voertuigen, zoals de verwerking van accu's, het onderhoud van elektrische voertuigen, de infrastructuur voor laadpalen en of het elektriciteitsnetwerk het überhaupt aankan.
Henk sluit af met de opmerking dat bedrijven goed geïnformeerd moeten blijven en alle opties moeten overwegen. "Ik zou anderen adviseren vooral gebruik te maken van de diensten van Automotive. Ik was blij dat AVN me op die mogelijkheid wees en hun diensten zijn ook nog eens helemaal gratis, dus geen enkele drempel om daar niet gebruik van te maken. Het is belangrijk om je goed te laten adviseren en te kijken wat voor jouw situatie het beste werkt. Voor ons bleek diesel op dit moment de meest verstandige keuze, ondanks de druk om elektrisch te gaan rijden."
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Huver
Tel: 0527 613 444
emmeloord@huver.info
www.huver.info