Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen om CO2-regelgeving voor trailers

Na vrachtauto's moeten ook trailers van een CO₂-certificaat worden voorzien. Daar blijft het niet bij. Volgens nieuwe EU-wetgeving moeten de CO₂-waarden voor nieuwe trailers vanaf 2030 nog eens 10% lager zijn. Vooral intermodale vervoerders maken zich grote zorgen. TLN zoekt naar een werkbare oplossing.

Hoe zit het ook alweer met de CO₂-wetgeving voor wegvoertuigen? Voor nieuwe vrachtauto's boven de 3,5 ton moet er vanaf 2019 een VECTO-certificaat voor CO₂-uitstoot en brandstofverbruik aanwezig zijn. VECTO is een door de Europese Commissie ontwikkelde tool waarmee de CO₂-waarde kan worden berekend.

Fabrikanten moeten zorgen dat de gemiddelde CO₂-uitstoot van alle nieuwe vrachtauto's vanaf 2030, 45% lager is dan 2019, het referentiejaar waarin VECTO is ingevoerd. Vanaf 2035 moet de reductie 65% zijn en vanaf 2040 maar liefst 90%. Deze strenge voorschriften moeten helpen om de CO₂-uitstoot van de transportsector te verminderen.

1 juli
De vorm, stroomlijn en het gewicht van trailers zijn in belangrijke mate bepalend voor de CO₂-uitstoot van trekkende voertuigen. Daarom heeft de Commissie bepaald dat ook trailerbouwers een steentje moeten bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Dat heeft geleid tot een VECTO-tool voor trailers. Hiermee wordt de CO₂-waarde bepaald op basis van afmetingen, gewicht, banden en aerodynamische voorzieningen. Trailerbouwers zijn verplicht om vanaf 1 juli 2024 de CO₂-waarde van het voertuig aan te leveren voor de typegoedkeuring of registratie van nieuwe trailers. De RDW heeft al aangekondigd dat trailers zonder CO₂-document na deze datum niet gekeurd kunnen worden.

Doosvormige carrosserie
De VECTO-wetgeving voor trailers, vastgelegd in EU-Verordening 2022/1362, beperkt zich vooralsnog tot trailers met een doosvormige carrosserie met een toegestaan gewicht boven de 8 ton. Denk hierbij aan schuifzeilentrailers, huifwagens, kastenwagens en koeltrailers.

Tankwagens, bulkwagens, platte trailers, dolly's, containerchassis en trailers met meer dan 3 assen vallen buiten de scope van de regeling. Dat kan in de toekomst veranderen. De geregistreerde VECTO-waarden in 2025 dienen als referentiewaarde voor 2030. Vanaf dat jaar moeten de fabrikanten zorgen dat de CO₂-waarden van de door hen geleverde trailers 10% lager zijn dan de referentiewaarde.

Hoge boetes
Hoewel de Commissie de CO₂-reductiewaarde voor trailers begin dit jaar verlaagd heeft, van oorspronkelijk 15% naar 10% (7,5% voor aanhangwagens), voorzien de trailerbouwers grote problemen om aan de strengere regels te voldoen.

Uit onderzoek blijkt dat met aanpassingen als montage van banden met minder rolweerstand, gewichtsverlaging en aerodynamische voorzieningen (gesloten zij-afscherming, spoilers op achterzijde) hooguit 8% reductie haalbaar is.

Dat betekent dat fabrikanten hoge boetes krijgen, omdat ze niet aan de wetgeving voldoen. De nodige aanpassingen plus het doorrekenen van boetes kunnen ertoe leiden dat reguliere trailers vanaf 2030 zomaar duizenden euro's duurder worden.

Mogelijk dat de komst van de elektrische aandrijfas (E-as) voor trailers wel voor de gewenste CO₂-reductie kan zorgen. Deze as is echter nog niet toegelaten en zal trailers ook een stuk duurder maken. Daar komt bij dat de as niet voor alle trailers toepasbaar is.

Averechts effect voor intermodaal vervoer
"Voor vervoerders in het intermodale vervoer zorgt de VECTO-wetgeving voor nog meer donkere wolken. Voor deze trailers is het nog moeilijker om CO₂-besparingen te realiseren. Gewichtsreductie is lastig. Omdat het chassis juist versterkt moeten zijn om zware lasten te kunnen vervoeren en om bestand te zijn tegen optredende krachten bij verplaatsingen tussen verschillende modaliteiten", zo schrijft TLN.

"Daarbij komt dat aerodynamische aanpassingen en aangedreven assen vaak niet verenigbaar zijn met vervoer per schip of trein. De extra kosten van trailers hebben een hoge impact op de kostprijs omdat er relatief weinig wegkilometers met deze trailers (50.000 tot 60.000 kilometer per jaar)."

"Het leveren van trailers zonder aanpassingen leidt tot hoge boetes die doorberekend moeten worden. Waar de VECTO-wetgeving bedoeld is om de CO₂-uitstoot van het wegtransport te reduceren, heeft dit voor het intermodaal vervoer een averechts effect. Niet voor niets wordt vanuit deze hoek gepleit om trailers voor het intermodaal vervoer uit te zonderen van de VECTO-wetgeving. TLN is betrokken bij de afstemming met overheden om voor deze markt tot een praktisch werkbare oplossing te komen."

Bron: TLN

Publicatiedatum: