Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Indoor AgTech '24 zit erop

De Indoor AgTech 2024 editie zit er weer op. Op de beurs werden er veel inhoudelijke gesprekken gevoerd over de uitdagingen in energie en de operationele uitgaven in bedekte teelt. Gelukkig waren er verschillende voorbeelden te zien waarin zowel glastuinbouwbedrijven als vertical farms laten zien dat er vooral in de VS veel kansen liggen. Veel ondernemers zijn daarom optimistisch over de toekomst van de bedekte teelt.


Poseerwedstrijd. Skytree presenteerde hun CO2-verwijderingsapparaat Cumulus.

De Scandinavische en Oost-Europese markten staan niet stil wat betreft nieuwe projecten. Ondanks dat de markt voor vertical farming in het VK de afgelopen twee jaar veel aandacht trok, lijkt deze markt zich nu wat rustiger te houden. Verder is te zien dat er nieuwe projecten geïntroduceerd worden op de Aziatische markt ondanks de 'recente uitdagingen' op de Singaporese markt. Dat er bij een bedekte, gecontroleerde teelt minder gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn, is in deze regio's een zeer gewaarde pre.

Op de Noord-Amerikaanse markt zijn er enkele vertical farms failliet gegaan. De bestaande vertical farms hebben dan ook hun bedrijfsmodel aangepast om te voorkomen dat ze ook failliet gaan.

Gelukkig laat de glastuinbouwsector weer een lichte groei qua projecten zien. Voornamelijk in Canada, de VS en Mexico. Maar er lopen ook een paar projecten in Noord-Afrika en de Europese markt.

Uitdagingen zullen er altijd blijven met de consumenten. Zijn zij bereid om de prijs te betalen waarvoor de groenten in winkels worden verkocht? Wat is de toegevoegde waarde en welke input is gebruikt om tot een prijs te komen zodat zowel de teler als de consument tevreden is?


Arnold de Kieviet (Oreon) geflankeerd door Bill Whittaker en Dennis Louwen van Priva

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Publicatiedatum: