Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jouw Groenteman, Wessel Eriks is gespecialiseerd in stadslogistiek

“Kwaliteit en flexibiliteit zijn mijn handelsmerken”

Tholen - Met de Agenda Amsterdam Autoluw wil de stad de openbare ruimte zo goed mogelijk gebruiken. Een autoluwe stad betekent meer leefruimte en schonere lucht, maar dat betekent wel krapte voor ondernemers zoals Wessel Eriks, eigenaar van Jouw Groenteman. Althans, hij vond daar met fietsvervoer al meteen een goede oplossing voor en is inmiddels specialist als het gaat om stadslogstiek in AGF. "Kwaliteit en flexibiliteit zijn mijn handelsmerken. In Amsterdam zijn al 12 horecaleveranciers actief, dat is al extreem veel. Daarnaast zijn er nog heel veel Turkse handelaren, allemaal prijsvechters. Dus je moet je echt kunnen onderscheiden," vertelt Wessel.

Flexibel
De traditionele aanpak met volledig geladen busje werkt niet meer in Amsterdam, zeker niet nu de maximumsnelheid in een groot deel van de stad is beperkt naar 30 km/u is. Fietsen binnen Amsterdam is aanzienlijk sneller dan busjes: Wessel: "Ik weet zeker dat ik elke klant sneller kan bereiken met de fiets dan met een bus. Fietsen kunnen zich flexibeler door het stadsverkeer bewegen."

Belading
Het enige nadeel van fietsen is hun beperkte laadcapaciteit, daarom maakt Wessel sinds kort ook gebruik van de Qarry, een elektrische cargoscooter met de behendigheid van een tuktuk. "In een fiets passen tien kratten terwijl in een Qarry 30 passen", zegt Wessel. De fiets blijft in het geheel echter onmisbaar, want deze is flexibeler, een Qarry moet zich aan de verkeersregels houden en zich op de autorijbaan bewegen.

Hybride aanpak
Wessel heeft een hybride aanpak om zo efficiënt en snel mogelijk te leveren, met drie bezorgroutes: een fietsroute, een scooterroute en een autoroute. Het gebruik van zowel fiets als Qarry biedt een balans tussen snelheid, flexibiliteit en laadcapaciteit. "Voor klanten aan de rand van de stad kan een auto soms handiger zijn, omdat deze via de ringweg sneller kan rijden dan met de fiets door de stad," vertelt Wessel. Binnen het centrum hangt de keuze voor het type voertuig af van de route, de klantlocatie en de belading. "In Amsterdam hebben fietsers vaker groen licht dan auto's. Met de Qarry of een auto sta je vaak stil voor stoplichten. Maar in het weekend hebben klanten vaak het dubbele nodig en dan is dat weer een afweging," legt hij uit. Door deze hybride benadering kan Wessel zijn klanten in Amsterdam efficiënt bedienen, ongeacht de specifieke logistieke uitdagingen die de stad met zich meebrengt.

Voorsprong
Wessel heeft een voorsprong opgebouwd als het gaat om flexibiliteit en efficiëntie. Concurrentie van in stadslogistiek gespecialiseerde stadskoeriers vreest hij niet, bezorging van AGF is namelijk niet makkelijk te combineren. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat de koelketen voor producten zoals vlees en vis strikter is dan voor groenten en fruit. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar vlees of vis moet je werken met gekoelde bakken. Dat kan rendabel zijn omdat je per levering, bijvoorbeeld 20 zalmen, voldoende verdient," legt hij uit.

Voor AGF-producten is de situatie anders. "Met 100 komkommers zit je al vol en de marge is veel lager. Daardoor is het moeilijker om winstgevend te zijn." En koeling hoeft niet en heeft geen meerwaarde, zeker als de levering snel plaatsvindt. "Als je binnen een half uur bezorgt, hoef je het niet per se te koelen, is mijn ervaring," zegt Wessel. Combineren met ongekoelde producten is ook niet voor de hand liggend. "Voor producten zoals frisdrank wordt het gewicht snel te hoog voor een fiets. Als je meerdere kratjes cola vervoert, wordt het te zwaar en kun je niet meer comfortabel fietsen," vertelt Wessel. "AGF is dus bij uitstek geschikt voor een aparte stroom aan leveringen."

Kansen
Hij ziet daarin wel kansen, niet om zelf uit te breiden, dat zou de kwaliteit van leveren onder druk zetten. "Met 100 klanten kan ik mijn serviceniveau hoog houden, met 120 klanten zal er iets mis kunnen gaan en dat wil ik niet, want dat is waarom ze bij mij kopen. Niet omdat ik duurzaam ben," stelt hij. "Misschien lukt het wel om een partner te vinden die bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam-Oost zit. Dat kan de efficiëntie verhogen en de tijd dat voertuigen leeg rijden verkorten. Ik zou ook bijvoorbeeld iemand in Utrecht, Rotterdam of Den Haag kunnen adviseren over hoe je het aanpakt qua logistiek."

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Jouw Groenteman
Tel: 06 11 45 75 96
[email protected]
www.jouwgroenteman.nl