Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verplichte rapportage over CO2-uitstoot komt voor bedrijven heel nabij

Tholen - Het is eigen aan onze tijd: in vrijwel elk beroep moet er met een berg gegevens verantwoording worden afgelegd over de werkwijze, de impact en/of de behaalde resultaten. Met de klimaatverandering hoog op de agenda is ook de CO2-uitstoot een factor waarover we als maatschappij data willen verzamelen om onze manier van werken en leven bij te sturen. Quirijn Alblas van Alblas International Logistics licht toe hoe de transportsector hiermee om kan gaan.

CSRD-rapportage, een initiatief van de EU die de CO2-uitstoot van bedrijven in kaart brengt, wordt vanaf 2025 verplicht voor ondernemingen die meer dan 250 medewerkers hebben, meer dan €50 miljoen omzet per jaar draaien of meer dan €25 miljoen op de balans hebben staan. De rapportage, die bovendien net als een financieel jaarverslag geaudit moet worden, betreft ook de uitstoot gerelateerd aan goederen en diensten die dergelijke bedrijven kopen bij leveranciers. Grote ondernemingen, die voor de levering van goederen een beroep doen op een transportbedrijf, verwachten bijgevolg dat de vervoerder op zendings- of artikelniveau de CO2-uitstoot van elke stap in de supply chain kan aangeven.

Duidelijkheid in één overzicht
"Klanten die bij ons logistieke activiteiten boeken leveren we een volledig overzicht van wat een transportorder aan uitstoot heeft voortgebracht", stelt Quirijn. "Alblas geeft de klant in één overzicht duidelijkheid over de CO2-uitstoot die vrijkomt bij opslag en transport van goederen. Dit kan zowel in de vorm van een rapportage als via een EDI-verbinding, zodat de gegevens een-op-een in het CSRD-overzicht kunnen worden opgenomen. De CO2-uitstoot wordt berekend op basis van echte data, want dit geeft een veel accurater beeld dan bij het gebruik van standaardmodellen."

"Ook voor deelzendingen presenteren we de uitstoot, toegewezen volgens ISO-14083. Door die heel goed te plannen, zodat de auto's zo veel mogelijk vol rijden, kunnen we de uitstoot per eenheid product reduceren. Want dat is natuurlijk het uiteindelijke doel van de verplichte rapportage: toewerken naar een zo laag mogelijke uitstoot. Ik vermoed zelfs dat we in de nabije toekomst nog meer door onze klanten dan door de overheid gedwongen zullen worden om de CO2-emissies tot een minimum te beperken," voorspelt Quirijn.

Elektrisch, maar niet op grijze stroom
Naast een goed gepland rijschema ziet de expert nog enkele manieren om de ecologische voetafdruk van de transportsector klein te houden. "Trainingen voor chauffeurs om het dieselverbruik te verminderen, zetten zeker zoden aan de dijk. En natuurlijk zijn er de alternatieve brandstoffen, zoals LNG, waterstof en elektriciteit, al moeten die laatste twee dan wel gebaseerd zijn op groene stroom, want als de bron grijze stroom is afkomstig uit steenkoolcentrales, ben je net zo slecht bezig als met een dieselauto," belicht Quirijn, die de beschikbaarheid van laadinfrastructuur als de grote uitdaging ziet, veel meer dan de beschikbaarheid en de prestaties van een elektrische vrachtauto.

Alblas biedt duurzame transportopties aan, onder meer met HVO100-brandstof, en is vastberaden alle ontwikkelingen op duurzaamheidsgebied nauwgezet op te volgen. "Ons CO2- en duurzaamheidsrapport wordt jaarlijks geaudit. Nieuwe klanten zijn vaak positief verrast over de mogelijkheden om inzicht te krijgen in de volledige uitstoot van een zending. Door de eenvoud is onze rapportage goed te gebruiken in de verdere informatieketen," legt Quirijn uit.

Alblas is een familiebedrijf dat is opgericht in 1896 door Hendrik Alblas en actief op het gebied van internationaal transport. Specialiteit is het vervoer van deelladingen en temperatuur gecontroleerde goederen, waaronder AGF. Daarnaast worden logistieke diensten aangeboden zoals opslag, cross-docking, douane-activiteiten en VAL-oplossingen. Alblas telt 350 medewerkers en heeft een vloot van 250 vrachtwagens en 400 trailers, met vestigingen in Nederland, Duitsland, Polen, Roemenië en China. "De vestiging in China richt zich op transport over de weg van Azië naar Europa, vooral voor goederen die niet in het vliegtuig mogen, zoals bepaalde onderdelen voor de auto-industrie met een zekere urgentie. Onze Fresh-afdeling in Europa zorgt evenwel voor de grootste omzet binnen het bedrijf en precies het vervoer van groenten en fruit willen we nog verder uitbouwen in de toekomst," besluit Quirijn.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Alblas International Logistics
Tel: (0)78 6738 733
[email protected]
www.alblas.nl